ΠΑΡΙΣ ΚΟΥΚΟΥΛΟΠΟΥΛΟΣ

Μέλος Κεντρικής Πολιτικής Επιτροπής ΠΑΣΟΚ

radio spech

Newsletters

Για την ενημέρωσή σας

γράψτε το e-mail σας

Delivered by FeedBurner

 
 

Σύνδεσμοι

parliament logo  pasok logo  facebook logo twitter logo

Σελίδα στο Facebook

Twitter

Εκλογές 2015

ΠΑΣΟΚ. Κρατάμε ψηλά την ευθύνη.

Φωτογραφικό υλικό

2006

Η Συνταγματική Αναθεώρηση μπορεί και πρέπει να αξιοποιηθεί στην κατεύθυνση της αντιμετώπισης πραγματικών προβλημάτων και όχι εντυπωσιασμού. Εφόσον θέλουμε να σηματοδοτήσει την έναρξη ουσιαστικών μεταρρυθμίσεων που θα μας οδηγήσουν σ΄ ένα σύγχρονο κράτος, οφείλει πρώτιστα να εμπεριέχει ως συστατικό στοιχείο την ανανέωση του κύρους των θεσμών.

Η ΚΕΔΚΕ με το Ινστιτούτο της πρότεινε συγκεκριμένα μέτρα με τέτοιο περιεχόμενο.

          Ψήφος στους μετανάστες στις τοπικές εκλογές.

           Δικαίωμα εκλέγεσθαι στα 18 στις δημοτικές και νομαρχιακές εκλογές.

          Νομοθετική πρωτοβουλία στην αυτοδιοίκηση και την κοινωνία των πολιτών.

          Κοινός τόπος αυτών των προτάσεων, όπως και της κατοχύρωσης του χώρου των ΜΚΟ είναι η διεύρυνση της συμμετοχής που αποτελεί οξυγόνο για τους θεσμούς.

           Το ζήτημα της ψήφου στα 16 για τις τοπικές εκλογές πρέπει να ειδωθεί μέσα από το ίδιο πρίσμα.

           Στην Ελλάδα του 2006 ζητάμε από τους 16ρηδες να πάρουν πολύ σημαντικότερες αποφάσεις, απ΄ το να εκφράσουν τη βούληση τους για τοπικά ζητήματα.

           Με το δεδομένο της εννιάχρονης υποχρεωτικής εκπαίδευσης, οι νέοι καλούνται να αποφασίσουν για τη ζωή τους είτε συνεχίζουν στο Λύκειο είτε όχι.

           Αν θέλουμε μάλιστα να είμαστε ειλικρινείς πρέπει να παραδεχτούμε ότι στην επιλογή ζωής που κάνουν σ΄ αυτή την ηλικία η βοήθεια απ΄ τη θεσμοθετημένη Πολιτεία είναι από μικρή μέχρι ανύπαρκτη.

           Δεν πρέπει να διαφεύγει της προσοχής μας ότι οι νέοι σ΄ αυτή την ηλικία συμμετέχουν μέσω του διαδικτύου σε πάμπολλες ψηφοφορίες, που επηρεάζουν ή χρησιμοποιούνται στη λήψη αποφάσεων ακόμα και μείζονος σημασίας.

           Τέλος, είναι γνωστό ότι οι νέοι στα 16 έχουν ήδη μια αρκετά ολοκληρωμένη εικόνα για τα τοπικά δρώμενα αφού από τη λειτουργία και τη συντήρηση των σχολικών μονάδων μέχρι τα προγράμματα αθλητισμού, πολιτισμού και περιβάλλοντος διαθέτουν μάλλον το τεκμήριο της αυθεντικής γνώμης.

           Ναι λοιπόν στην ψήφο στις δημοτικές εκλογές στα 16, γιατί είναι διαδικασία συμμετοχής.

          Και συμμετοχή σημαίνει ευθύνη.                                 

Οι απαντήσεις του Προέδρου της ΚΕΔΚΕ

Πάρι Κουκουλόπουλου

     1. Το νομοσχέδιο για τη μερική απασχόληση προσπαθεί να επιφέρει κάποιες βελτιώσεις στα κριτήρια και τη διαδικασία πρόσληψης ανέργων, αλλά η θέση της Αυτοδιοίκησης είναι συνολικά αρνητική, επειδή υπάρχουν δύο μείζονες διαφωνίες, για τις οποίες δεν έχουμε πάρει επαρκείς απαντήσεις. Συγκεκριμένα, με το νομοσχέδιο, σταματούν όλοι οι διαγωνισμοί που βρισκόταν σε εξέλιξη και το πρόγραμμα, ουσιαστικά, παραπέμπεται για εφαρμογή απ΄ το νέο έτος, κατά τις δικές μας εκτιμήσεις. Αυτό  δημιουργεί σοβαρά προβλήματα δυσλειτουργίας σε όλους τους Δήμους της χώρας που είχαν προγραμματίσει μια σειρά πρωτοβουλίες αλλά και ανάγκες να τις καλύψουν με τη μερική απασχόληση. Η δεύτερη ένταση μας αφορά το γεγονός ότι η Αυτοδιοίκηση που συμμετείχε στην αξιολόγηση των επιχειρησιακών προγραμμάτων και στην κατανομή των θέσεων μερικής απασχόλησης βρίσκεται έξω απ΄ τη διαδικασία αυτή με το νομοσχέδιο. Το ζήτημα βέβαια δεν είναι διαδικαστικό, αλλά ουσιαστικό. Υπενθυμίζω ότι ο Πρωθυπουργός στις προγραμματικές δηλώσεις τόνισε ότι δεν θα λαμβάνονται αποφάσεις για μας, χωρίς εμάς. Εδώ όμως έχουμε ακριβώς το αντίστροφο. Αποφάσεις που λαμβανόταν θεσμοθετημένα με εμάς, θα λαμβάνονται πλέον χωρίς εμάς. Πρέπει να υπάρξει σοβαρή απάντηση σ΄ αυτό το ζήτημα προκειμένου να μιλήσουμε και για τα άλλα ζητήματα, τα οποία βελτιώνει το νομοσχέδιο. 

       2. Οι διαδικασίες σαφέστατα και θα έπρεπε να συνεχισθούν γιατί αυτό επιβάλει η αρχή της συνέχειας στη διοίκηση, μια αρχή που θίγεται με πρωτοφανή τρόπο. Το λέω αυτό διότι, το να σταματούν διαγωνισμοί που είναι σε εξέλιξη με νέο νόμο, δεν έχω υπ΄ όψιν μου να έχει ξανασυμβεί στη χώρα μας και μάλιστα χωρίς να υπάρχει συγκεκριμένη και επαρκής αιτιολόγηση. Το μόνο αποτέλεσμα που μπορώ να διακρίνω εγώ απ΄ το σταμάτημα των διαγωνισμών αυτών είναι το ότι εξοικονομούνται 80 εκατομμύρια ευρώ. Πρόσφατα, αναρωτήθηκα, στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής, όπου κληθήκαμε να πούμε τις απόψεις μας ως ΚΕΔΚΕ, για ποιο λόγο τον καυγά για τα μεγάλα ή μικρά ελλείμματα σ΄ αυτή τη χώρα να πρέπει να τον πληρώνουν οι άνεργοι. Οι 13.000 θέσεις μερικής απασχόλησης που προβλεπόταν δε λύνουν το πρόβλημα της ανεργίας, αλλά θα αποτελούσαν μια ανάσα για πολλούς ανέργους.            

Οι απαντήσεις του Δημάρχου Κοζάνης 

    1. Πρόκειται για παρέμβαση και μάλιστα ωμή, αφού έγινε αιφνιδιαστικά, μονομερώς και χωρίς κανένα διάλογο με τα συλλογικά όργανα της Αυτοδιοίκησης και ιδίως με την ΚΕΔΚΕ. Δε συμπεριφέρονται έτσι στην Ευρωπαϊκή Ένωση οι Κυβερνήσεις στην Αυτοδιοίκηση. Η Κυβέρνηση αντιμετωπίζει την Αυτοδιοίκηση ως ένα παράρτημα της.

Επιπρόσθετα είναι και πράξη κραυγαλέα αντιδημοκρατική αφού η Κυβέρνηση διαπιστώνοντας ότι το Σώμα των Εκλεκτόρων δεν της αρέσει, αποφάσισε να αλλάξει τους Εκλέκτορες. Όπως έλεγε δηλαδή και Μπρεχτ, αν δεν σας αρέσει ο λαός απολύστε τον και εκλέξτε άλλο στο θέση του.

Γι΄ αυτούς ακριβώς τους λόγους αντιδράσαμε άμεσα και όχι βέβαια για οποιονδήποτε άλλο λόγο όπως διάφοροι προσπάθησαν να μας αποδώσουν. Είναι ζήτημα αρχής. Η δημοκρατία είναι ένα θέμα που μας αφορά όλους και φυσικά το ζήτημα δεν είναι ποια θα είναι η πλειοψηφία, ούτε το ποιος θα είναι ο επόμενος Πρόεδρος της ΚΕΔΚΕ, αλλά η ποιότητα της δημοκρατίας μας. Γιατί ο αγώνας για καλύτερη και περισσότερη δημοκρατία είναι ένας αγώνας που δε σταματάει ποτέ.

       2. Και μόνον η απόπειρα συμψηφισμού με προηγούμενες καταστάσεις, από την πλευρά της Κυβέρνησης και των υπερασπιστών της, δείχνει την ένδοια των επιχειρημάτων προκειμένου να δικαιολογήσουν την ωμή αυτή παρέμβαση στα της Αυτοδιοίκησης. Και μόνο το γεγονός αυτό δείχνει μια Κυβέρνηση κουρασμένη που παρουσιάζει συμπτώματα «πρόωρης γήρανσης». Πέρα απ΄ αυτό όμως τα ντοκουμέντα για το Διάταγμα που ισχύει αποδεικνύουν εντελώς διαφορετικά πράγματα. Πρώτον, ήταν πρωτοβουλία της ίδιας της Αυτοδιοίκησης η αλλαγή του προηγούμενου, ακραία πλειοψηφικού, συστήματος, με officio Προεδρίες και όλα τα υπόλοιπα. Δεύτερον, το ισχύον Διάταγμα έτυχε της τελικής έγκρισης της ΚΕΔΚΕ μετά από πολύμηνη διαβούλευση, το Δεκέμβριο του 1998 με Πρόεδρο το σημερινό Υπουργό Υγείας κ. Δημήτρη Αβραμόπουλο.

       3. Το πρόσφατο έκτακτο συνέδριο αποφάσισε ένα πλαίσιο συγκεκριμένων ενεργειών. Έχουμε ζητήσει ήδη να συναντηθούμε με τον κ. Πρωθυπουργό, θα παραστούμε στο Συμβούλιο Επικρατείας, όπου εστάλη ήδη το Π.Δ. του κ. Παυλόπουλου, και θα συνεχίσουμε βέβαια τον αγώνα στα Ευρωπαϊκά όργανα. Εκείνο όμως που έχει εξίσου μεγάλη σημασία είναι να αξιοποιηθεί αυτή η ακραία αντιαυτοδιοικητική και αντιδημοκρατική ενέργεια για να θεμελιωθούν άλλες αρχές.

Η προσφυγή μας στα Ευρωπαϊκά όργανα θα έχει ως επίκεντρο της τη διεκδίκηση της αυτοτέλειας και της αυτοδυναμίας της Αυτοδιοίκησης προκειμένου να μπορεί να ρυθμίζει τα του οίκου της. Έχω ήδη προτείνει, κάτι που πιστεύω ακράδαντα, ότι τα συλλογικά όργανα της Αυτοδιοίκησης επιβάλλεται να εκλέγονται στη βάση της απλής αναλογικής, γιατί απαιτούν ευρύτερες συναινέσεις, που σχετίζονται με την ίδια την αποστολή τους, η οποία είναι διαφορετική απ΄ αυτή των Δημοτικών αρχών. Αξίζει να αγωνιστούμε και είμαι αισιόδοξος για την τελική έκβαση της μάχης.  

Πιστεύω ότι τελικά όλη αυτή η θλιβερή απόπειρα της Κυβέρνησης για τον έλεγχο των συλλογικών οργάνων της Αυτοδιοίκησης θα επιφυλάξει μια οδυνηρή έκπληξη στις δυνάμεις του κρατισμού, γιατί θεωρώ πως είναι ώριμα τα πράγματα να κερδίσουμε το δικαίωμα της αυτοτέλειας και της αυτονομίας, έτσι ώστε να ρυθμίζει η Αυτοδιοίκηση τα του οίκου της, όπως γίνεται σε όλη την Ευρώπη. Κοντολογίς, δεν θα υπάρξει στο μέλλον από καμιά Κυβέρνηση οποιαδήποτε απόπειρα αλλαγής χωρίς τη σύμφωνη γνώμη της Αυτοδιοίκησης. Είμαι σίγουρος πως στα Ευρωπαϊκά όργανα θα υπάρξει δικαίωση που θα σημάνει μια καινούργια αρχή για την Αυτοδιοίκηση στην Ελλάδα.

        4. Δεν προσδιορίζει τα επόμενα βήματα μου η επανεκλογή μου ή όχι στην προεδρία της ΚΕΔΚΕ. Έχω χρόνο να αποφασίσω γι΄ αυτά για τον απλούστατο λόγο ότι είμαι αποφασισμένος να εξαντλήσω την τετραετία την οποία με εμπιστεύτηκαν οι συμπολίτες μου στο Δήμο Κοζάνης. Όπως επίσης είμαι αποφασισμένος να εξακολουθήσω να παλεύω για την αποκέντρωση, την αυτοδιοίκηση και την περιφερειακή ανάπτυξη από οποιαδήποτε θέση στο Δ.Σ. της ΚΕΔΚΕ, όπως επίσης και αξιοποιώντας τη θέση μου στο Πολιτικό Συμβούλιο του ΠΑΣΟΚ, όπως κάνω εδώ και καιρό. Η μάχη για την ΚΕΔΚΕ θα δοθεί με συνέπεια μέχρι το τέλος στη βάση πολύ συγκεκριμένων αρχών που έχουν να κάνουν και με τις κατακτήσεις των τελευταίων ετών και με ζητούμενα του σήμερα και του αύριο, την προοπτική δηλαδή της Αυτοδιοίκησης.   

 Οι απαντήσεις του Δημάρχου Κοζάνης

ΠΑΡΙ ΚΟΥΚΟΥΛΟΠΟΥΛΟΥ 

     1. Ο αναπτυξιακός νόμος, όπως είναι γνωστό, έχει αλλάξει αρκετές φορές τα τελευταία χρόνια, αλλά παρόλα αυτά η Δυτική Μακεδονία στις επενδύσεις κρατάει σταθερά την τελευταία θέση. Το ίδιο συμβαίνει και με το νέο αναπτυξιακό νόμο, ο οποίος δεν άλλαξε τα δεδομένα αλλά και το κλίμα. Αυτές οι διαχρονικά άσχημες επιδόσεις της περιοχής σ΄ αυτό τον τομέα σχετίζονται κατ΄ αρχήν με την επί χρόνια απομόνωση της και έπειτα με τα σημαντικά περιβαλλοντικά προβλήματα που κουβαλούσε για χρόνια ολόκληρα.

Σήμερα όμως πιστεύω πως αυτοί οι δύο παράγοντες έχουν αλλάξει, τόσο γιατί το έργο της ΕΓΝΑΤΙΑΣ μας έβγαλε από την απομόνωση όσο και γιατί τα περιβαλλοντικά προβλήματα δεν είναι τόσο οξυμένα όπως ήταν πριν από μια περίπου δεκαετία καθώς υπήρξαν σοβαρές βελτιώσεις στον τομέα αυτόν.

Πιστεύω πως μια συστηματική προσπάθεια στους δύο αυτούς τομείς μαζί με τη δρομολόγηση του μεγάλου έργου της σιδηροδρομικής σύνδεσης Κοζάνης- Καλαμπάκας, που θα επιτρέπει τις συνδυασμένες μεταφορές και την αναβάθμιση του αεροδρομίου, θα αποτελέσουν σοβαρές εξελίξεις στην κατεύθυνση της αλλαγής του επενδυτικού κλίματος. 

      2. Μαζί με όσα προανέφερα στην προηγούμενη απάντηση μου, σημαντικός παράγοντας είναι και η Βιομηχανική Περιοχή Κοζάνης. Η ΒΙ. ΠΕ. η οποία αντιμετώπισε μια πολύ μεγάλη περιπέτεια καθώς βρέθηκε μετέωρη, μετά τη μεταβίβαση στην Τράπεζα Πειραιώς κατά την πώληση της ΕΤΒΑ. Γι΄ αυτό έγινε πολύ δουλειά προκειμένου να ξεκαθαρίσει το θέμα με αυτό το τόσο σημαντικό έργο, το οποίο βρίσκεται σε ιδιαίτερα στρατηγική θέση, δίπλα στην ΕΓΝΑΤΙΑ και στον κάθετο άξονα που οδηγεί στη FYROM, ενώ έχει χωροθετηθεί δίπλα της ο εμπορευματικός σταθμός του ΟΣΕ και είναι σε απόσταση αναπνοής το αεροδρόμιο. Προσωπικά πιστεύω ότι η περιοχή μας είναι ιδιαίτερα ελκυστική για επενδύσεις που σχετίζονται με τη διαμετακόμιση λόγω και της γεωγραφικής της θέσης και στη ΒΙΠΕ η αίσθηση μου λέει ότι θα έχουμε σοβαρές επενδύσεις στον τομέα των logistics.

      3. Η παρουσία της ΔΕΗ στην περιοχή και ιδιαίτερα στο Νομό Κοζάνης υπήρξε τα τελευταία 50 χρόνια καταλυτική. Μπορεί να απαριθμήσει κανείς πολλά υπέρ και κατά αυτής της παρουσίας. Η σημαντικότερη θετική επίπτωση αφορά το ότι δεν ερήμωσε η Δυτική Μακεδονία και γενικότερα ο νομός Κοζάνης, όπως συνέβη με πάρα πολλές περιοχές απομονωμένες. Όλη την περίοδο της απομόνωσης η περιοχή κράτησε μια ζωντάνια και ήταν πολύ ευεργετικές οι επιπτώσεις στο εισόδημα και στο ΑΕΠ της περιοχής.

Μια ακόμα ιδιαίτερα θετική εξέλιξη ήταν αυτή που αφορά το ανθρώπινο δυναμικό, μιας και η παρουσία της ΔΕΗ με το εξειδικευμένο προσωπικό της, ενίσχυσε αυτό τον κρίσιμο παράγοντα για την ανάπτυξη.

Στα αρνητικά της ΔΕΗ  είναι αναμφισβήτητα το πρόβλημα με το περιβάλλον που ταλάνισε την περιοχή για περίπου 40 χρόνια. Ένα πρόβλημα που έχει ως ένα βαθμό αντιμετωπισθεί αλλά πρέπει να υπάρξουν και περαιτέρω βελτιώσεις. Η σοβαρότερη αρνητική επίπτωση όμως, για την οποία δεν ευθύνεται άμεσα η ίδια η ΔΕΗ, είναι ότι ο δείκτης επιχειρηματικότητας, που στην περιοχή μας ήταν διαχρονικά και ιστορικά απ΄ τους υψηλότερους, έπεσε πολύ χαμηλά, ως αποτέλεσμα της απομόνωσης απ΄ τη μια και της σιγουριάς απ΄ την άλλη που παρείχε η ΔΕΗ. Σε ό,τι αφορά το θέμα των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας πιστεύω ότι η Δυτική Μακεδονία αποτελεί τη φυσική έδρα του Κέντρου Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας, το οποίο δυστυχώς κατοικοεδρεύει στην Αθήνα.

Αναμφισβήτητα είναι το ενεργειακό κέντρο της χώρας και εδώ επιβάλλεται να αναπτυχθούν τεχνολογίες και να υπάρξει τεχνογνωσία και για τις άλλες μορφές ενέργειας.

       4. Τα αποτελέσματα από τη λειτουργία της Τηλεθέρμανσης είναι εντυπωσιακά. Αρκεί να σημειώσω ότι από τον τρίτο χρόνο λειτουργίας της, η πρόσκτηση πελατών είχε «πιάσει»  την πρόβλεψη που είχαν κάνει σχετικοί με το θέμα Φιλανδικοί, Γερμανικοί και Δανικοί Οίκοι, οποίοι προέβλεπαν ότι κάτι τέτοιο θα το πετύχουμε τον 17ο χρόνο! Είναι μια ευρωπαϊκή πρωτιά κυριολεκτικά. Η Τηλεθέρμανση ξεκίνησε να λειτουργεί το Δεκέμβριο του 1993, είναι ως συνολική επένδυση η μεγαλύτερη που υπήρξε στην αυτοδιοίκηση στη χώρα μας. Ωφελούμενοι σήμερα είναι περίπου το 80% των κατοίκων και αυτή τη στιγμή βρίσκονται σε διαδικασία κατασκευής έργα επέκτασης της Τηλεθέρμανσης που καλύπτουν το 100% της πόλης.

       5. Θα είμαι εκ νέου υποψήφιος Δήμαρχος. Βασική μας  προγραμματική θέση είναι η δημιουργία μιας πόλης ανταγωνιστικής, μιας πόλης ελκυστικής για κατοικία και επενδύσεις, με παράλληλη ενίσχυση της σχέσης πόλης- υπαίθρου καθώς ο Δήμος Κοζάνης έχει 20 δημοτικά διαμερίσματα και γι΄ αυτό έντονη σχέση με την ύπαιθρο και τα προβλήματα της. Από και πέρα είμαστε στην ευχάριστη θέση να έχουμε αξιοποιήσει το μοναδικό εργαλείο που υπάρχει στα χέρια της ελληνικής τοπικής αυτοδιοίκησης για την ανάπτυξη που δεν είναι άλλο απ΄ το Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο, το αντίστοιχο του ρυθμιστικού για τις μεγάλες πόλεις της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης.

Το νέο ΓΠΣ έχει εγκριθεί στο σύνολο του απ΄ το Δημοτικό Συμβούλιο, αναμένεται η τυπική έγκριση του ως το τέλος του έτους και περιγράφει με σαφήνεια πώς ακριβώς μπορούμε να φτάσουμε στην ικανοποίηση της βασικής προγραμματικής θέσης που περιέγραψα. Ο κεντρικός στόχος σύμφωνα και με το ΓΠΣ και με σύμφωνη γνώμη όχι μόνο όλων των φορέων αλλά και χιλιάδων κατοίκων που συμμετείχαν στο σχετικό διάλογο, είναι η ανάδειξη της Κοζάνης σ΄ έναν περιφερειακό πόλο καινοτομίας, με έμφαση στους τομείς της ενέργειας και της κοινωνίας της γνώσης, όπου βρίσκονται σε εξέλιξη σημαντικές πρωτοβουλίες. Κομβικός είναι ο ρόλος σ΄ αυτή την προσπάθεια η ύπαρξη του ΑΕΙ και του ΤΕΙ Δυτικής Μακεδονίας, γι΄ αυτό και είναι έντονες οι αντιδράσεις μας για την επαπειλούμενη συρρίκνωση του ΤΕΙ που έχει μια τριαντάχρονη παρουσία στην περιοχή και η τυχόν συρρίκνωση του θα αποτελέσει μεγάλο χτύπημα.

       6. Ο Δήμος Κοζάνης κατέχει την πρώτη θέση πανελλαδικά μεταξύ όλων των Δήμων στην ένταξη έργων στο Γ΄ ΚΠΣ. Ο προϋπολογισμός των ενταγμένων έργων του έχει ξεπεράσει ήδη τα 100 εκατ. ευρώ. Για ένα μέρος αυτών των έργων υπάρχει και πολύ υψηλή ίδια συμμετοχή και αναφέρομαι στο πρόγραμμα ανταγωνιστικότητα από το οποίο χρηματοδοτήθηκε και χρηματοδοτείται η επέκταση της Τηλεθέρμανσης. Τα σημαντικότερα έργα που χρηματοδοτήθηκαν σ΄ αυτή την περίοδο ήταν η οριστική επίλυση της υδροδότησης της Κοζάνης, ένα έργο ζωής που ολοκληρώνεται με πόρους του Ταμείου Συνοχής, καθώς επίσης και η επέκταση της Τηλεθέρμανσης.

Από εκεί και πέρα υπάρχει ένα πλήθος έργων μικρού ή μεσαίου προϋπολογισμού που αφορούν από την κατασκευή σύγχρονων σφαγείων μέχρι σημαντικότατες παρεμβάσεις με αναπλάσεις στην πόλη και τα δημοτικά διαμερίσματα. Ακόμα παρεμβάσεις που δίνουν απαντήσεις στο πρόβλημα κυκλοφορίας και στάθμευσης, η ανάπλαση του ιστορικού εμπορικού που είναι ιδιαίτερα σημαντικός αναπτυξιακός πόλος για την πόλη και την περιοχή και πολλά άλλα. Σε ό,τι αφορά το Δ΄ ΚΠΣ,όπως ήδη προείπα, ο Δήμος Κοζάνης το αντιμετωπίζει με ένα πολύ υψηλό βαθμό ετοιμότητας λόγω της συγκυρίας κατάρτισης του νέου Γενικού Πολεοδομικού Σχεδίου που περιγράφει με σαφήνεια και ακρίβεια όλο το επιχειρησιακό σχέδιο του Δήμου. Υπάρχουν όμως δύο σημαντικές παράμετροι που σχετίζονται με τη νέα προγραμματική περίοδο.

Η πρώτη είναι ότι ο Δήμος Κοζάνης αυτή τη στιγμή έχει έτοιμα προς δημοπράτηση  έργα της τάξης των 50 εκατ. ευρώ, μόλις ξεκινήσει η υλοποίηση του Δ΄ ΚΠΣ.

Η δεύτερη παράμετρος είναι ότι, η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων αξιολόγησε ένα επενδυτικό πρόγραμμα του Δήμου Κοζάνης ύψους 83 εκατ. ευρώ, το οποίο και ενέκρινε αποφασίζοντας να το χρηματοδοτήσει κατ΄ αρχήν με 20 εκατ. ευρώ, το οποίο ανάλογα με την πορεία υλοποίησης του έργου μπορεί να φτάσει μέχρι και το 50% του επενδυτικού προγράμματος. Γεγονός το οποίο είναι ιδιαίτερα σημαντικό καθώς έχει ιδιαίτερη σημασία να τονιστεί πως είναι η πρώτη φορά που η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων δέχεται να δανειοδοτήσει ένα Δήμο κάτω των 100.000 κατοίκων. Αυτό έγινε βέβαια τόσο μετά από αξιολόγηση του επενδυτικού προγράμματος, που θεωρήθηκε ιδιαίτερα καινοτόμο, όσο και λόγω της καλής οικονομικής κατάστασης του Δήμου με βάση τα διεθνή λογιστικά πρότυπα.     

Οι απαντήσεις του Προέδρου της ΚΕΔΚΕ

ΠΑΡΙ ΚΟΥΚΟΥΛΟΠΟΥΛΟΥ - Δημάρχου Κοζάνης

      1. Το οικονομικό πρόβλημα της Τ.Α., εδώ και αρκετά χρόνια είναι καθολικό, χωρίς καμιά απολύτως εξαίρεση. Αυτή ακριβώς η  καθολικότητα επιβάλει να αναζητήσουμε τους λόγους σε γενικές αιτίες και όχι σε μεμονωμένες περιπτώσεις που σαφέστατα υπάρχουν και αφορούν κακοδιοίκηση και κακοδιαχείριση, είτε απ΄ την πλευρά υπηρεσιών ορισμένων δήμων, είτε κάποιων αιρετών. Το ζήτημα όμως της μη σωστής διαχείρισης, οφείλεται σε συγκεκριμένες αιτίες που είναι:

      Α. Η ελλιπής στελέχωση των δήμων με το κατάλληλο προσωπικό, γεγονός που επιτείνεται με την υιοθέτηση σύγχρονων διαδικασιών και μέσων όπως το διπλογραφικό και η μηχανογράφηση.

       Β. Ο πλημμελής ή και καθόλου πολλές φορές έλεγχος των αποφάσεων των θεσμικών οργάνων (δημοτικού συμβουλίου και δημαρχιακής επιτροπής). Κάτι τέτοιο είτε επιτρέπει τα φαινόμενα κακοδιαχείρισης είτε δεν προλαμβάνει εκείνα που μπορεί να οφείλονται σε  κακή ερμηνεία ορισμένων διατάξεων ή και σε άγνοια.

       Γ. Στην  κακή νοοτροπία ορισμένων αιρετών, που αποτελούν σαφέστατα μεμονωμένες περιπτώσεις, οι οποίοι δεν ακολουθούν τους κανόνες της σωστής διαχείρισης. Έχει ιδιαίτερα σημασία να επισημάνουμε πως, αυτές ακριβώς τις αιτίες που έχουμε εντοπίσει ως ΚΕΔΚΕ εδώ και χρόνια, περιέγραψε με ιδιαίτερη σαφήνεια και ακρίβεια και ο Συνήγορος του Πολίτη. Αν θέλουμε λοιπόν να θεραπεύσουμε το υπαρκτό πρόβλημα της κακοδιαχείρισης και της κακοδιοίκησης και να φέρουμε πολύ πιο κοντά στο πρότυπο της διαφάνειας τη λειτουργία όλων ανεξαιρέτως των δήμων πρέπει να ενεργήσουμε στα δύο από τα πρώτα προβλήματα, τα οποία θα επιλύσουν με τη σειρά τους και το τρίτο. Την κακή νοοτροπία δηλαδή ορισμένων αιρετών, αφού θα υπάρχει εμπόδιο και εσωτερικά μέσα στο δήμο, από ορισμένες υπηρεσίες, αλλά και απ΄ την πλευρά του ελέγχου. Θα πρόσθετα επίσης και τη διαδικασία του εσωτερικού ελέγχου με διευρυμένα δικαιώματα στο δημοτικό συμβούλιο, συμπεριλαμβανομένης και της αντιπολίτευσης κάθε δήμου, που είναι και η καλύτερη αυτοπροστασία για ένα δήμο στη διαχείριση των υποθέσεων του και ιδιαίτερα των οικονομικών.

       2. Δεν ακούγονται απλώς παράπονα. Είναι αλήθεια πως εδώ και χρόνια η Πολιτεία είναι ασυνεπής στην εφαρμογή των νόμων που η ίδια έχει θεσπίσει αφού είναι γνωστό ότι τα προηγούμενα χρόνια παρακρατήθηκαν πόροι που ξεπερνούν το 1,5 εκατ. ευρώ. Πόροι  που έπρεπε σύμφωνα με τους νόμους να αποδοθούν. Σ΄ αυτό προσθέστε επίσης ότι δόθηκαν αρκετές αρμοδιότητες στους δήμους χωρίς τους αναγκαίους πόρους. Αυτοί είναι και οι βασικοί λόγοι που οδήγησαν στο οικονομικό αδιέξοδο όλων των ΟΤΑ. Πρέπει να επισημάνω ότι η προηγούμενη Κυβέρνηση ταυτίστηκε, δυστυχώς, μ΄ αυτό το πρόβλημα και μόνο τον τελευταίο χρόνο της, κάτω απ΄ την πίεση τη ΚΕΔΚΕ, άρχισε δειλά, δειλά να εφαρμόζει μια πολιτική απόδοσης των πόρων πιο κοντά στην εφαρμογή των νόμων.

 Και η σημερινή κυβέρνηση όμως που πολλά υποσχέθηκε έχει πράξει ελάχιστα.

Ούτε τα παρακρατηθέντα έχει αποδώσει, ούτε βέβαια αποδίδει το σύνολο των πόρων που προβλέπονται από τους νόμους. Απ΄ την πλευρά μου πιστεύω πως η λύση βρίσκεται σ΄ αυτό το πρόβλημα βρίσκεται στο ευρωπαϊκό κεκτημένο της φορολογικής αποκέντρωσης. Οι δήμοι πρέπει να γίνουν οικονομικά αυτοδύναμοι και αυτοτελείς, με τη δυνατότητα άντλησης ιδίων πόρων και τη μετατροπή των Κεντρικών Αυτοτελών Πόρων σ΄ ένα ταμείο σύγκλισης και συνοχής υπέρ των ασθενέστερων ΟΤΑ και όσων δεν έχουν ιδιαίτερη φοροδοτική ικανότητα. Αυτή η θέση είναι πλέον τεκμηριωμένη και από το Ινστιτούτο Τοπικής Αυτοδιοίκησης και αποτελεί κορυφαία απόφαση του τελευταίου μας συνεδρίου στη Ρόδο.

       3. Ο ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΣ από κάθε άποψη νομίζω ότι είναι δικαιωμένος. Πρώτα απ΄ όλα γιατί σε πάρα πολλές περιοχές έδωσε κυριολεκτικά φωνή και οντότητα με το δήμαρχο και το δημοτικό συμβούλιο. Σε γενικές γραμμές και παρ΄ όλα τα προβλήματα που υπήρξαν, για μένα, η ανάγνωση του ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑ είναι και πάλι θετική.

Πιστεύω όμως πως ήρθε ο καιρός να προχωρήσουμε ακόμα περισσότερο αξιοποιώντας την εμπειρία του ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑ.   Οι σύγχρονες προκλήσεις και η αναγκαιότητα για την αξιοποίηση των πόρων των κοινοτικών πλαισίων στήριξης μας παραπέμπει αναπόφευκτα στην ανάγκη για ένα νέο ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑ. Η Ελλάδα χρειάζεται λιγότερους και ισχυρούς δήμους και αυτό θα μπορούσε σε πρώτη φάση να προχωρήσει με εθελοντικό χαρακτήρα και συγκεκριμένα κίνητρα και στη συνέχεια να πάρει και αναγκαστική μορφή.

      4. Ανεξαρτήτως του αριθμού των περιφερειών, αυτό που είναι το μείζον για την Ελλάδα είναι ότι δεν μπορεί να κοιτάζει ακριβώς αντίθετα από εκεί που κοιτάζουν όλες οι χώρες της Ε.Ε. αλλά και κάθε σύγχρονη χώρα σε όλο τον κόσμο. Επιβάλλεται άμεσα να θεσμοθετήσει την αιρετή περιφερειακή αυτοδιοίκηση, με αιρετό περιφερειάρχη, μετεξελίσσοντας το Β΄ βαθμό σε περιφερειακό επίπεδο και κρατώντας του νομούς ως νομαρχιακά διαμερίσματα περιφερειών.

Σε ό,τι αφορά τον αριθμό των περιφερειών, αυτός πρέπει να προκύψει από μελέτη και το πιθανότερο είναι πως θα πρέπει να είναι μικρότερος απ΄ τις 13 σημερινές. Καλύτερα όμως είναι να προηγηθούν οι επιστήμονες για να ορίσουν συγκεκριμένα χωροταξικά και αναπτυξιακά κριτήρια.

Σχετικά με τις 5 υπερπεριφέρειες που συγκυριακά και με άλλοθι το Δ΄ ΚΠΣ προωθεί η Κυβέρνηση, είναι κρατικές οντότητες που ενισχύουν το συγκεντρωτισμό και απομακρύνουν τη χώρα μας από το πρότυπο της αποκεντρωμένης χώρας με ισχυρή αυτοδιοίκηση που ισχύει σε όλη την Ευρώπη. Η ίδια η εμπειρία του Γ΄ ΚΠΣ, κατά τη γνώμη μου, λέει πως αν υιοθετηθούν τέτοιες πρακτικές με άλλοθι την καλύτερη διανομή κονδυλίων, θα οδηγήσουν σ΄ ένα δαίδαλο γραφειοκρατίας με ακόμα πιο ολέθριες συνέπειες στο Δ΄ ΚΠΣ  απ΄ αυτές που βλέπουμε να υπάρχουν στο Γ΄. Είναι γνωστό ότι στο Γ΄ ΚΠΣ οι απώλειες της χώρας μας ενδεχομένως να φτάσουν και τα 10 εκατ. ευρώ. Το μεγάλο δίδαγμα όμως του Γ΄ ΚΠΣ είναι ότι χρειάζεται απλούστευση και εμπιστοσύνη στους αποκεντρωμένους θεσμούς και πραγματικά πρωταγωνιστικό ρόλο στην αυτοδιοίκηση που, παρά την παθογένεια της, έχει πολύ καλύτερες επιδόσεις στην απορρόφηση απ΄ ό,τι έχουν οι κεντρικοί φορείς στο Γ΄ ΚΠΣ.

       5. Η αυτοδιοίκηση παλεύει μαζί με τους συμβασιούχους, για να κατοχυρώσει το δικαίωμα στην εργασία ανθρώπων που δικαιώνονται με το 164 Π.Δ., για να κρατήσει όρθιο το κοινωνικό κράτος που έχει οικοδομηθεί μέσω της Τ.Α. και για να σώσει βέβαια την αυτοδιοίκηση από την ολοκληρωτική κατάρρευση. Η κυβέρνηση, δυστυχώς, παρά τις δεσμεύσεις της, προωθεί τη μονιμοποίηση 10.000 συμβασιούχων που μέχρι τώρα πληρωνόταν απ΄ τον κρατικό προϋπολογισμό και στέλνει την «επιταγή» στους δήμους. Δεν έχει προβλέψει ούτε ένα ευρώ στον προϋπολογισμό, για να πληρωθούν αυτοί οι εργαζόμενοι όπως ρητά προβλέπει το Σύνταγμα και απλώς υπόσχεται διαρκώς ότι θα πράξει κάτι τέτοιο. 

 Οι μονιμοποιήσεις όμως έρχονται κατά εκατοντάδες στους δήμους και μέχρι 31/3/2006 θα έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία μονιμοποίησης των 10.000 συμβασιούχων.  Το αίτημα μας αφορά τους 3.000 σχολικούς φύλακες, τους περίπου 1.000 εργαζόμενους στα προγράμματα Βοήθεια στο Σπίτι, που είχαν ξεκινήσει πριν 10 χρόνια, και τους 6.000 ΑΜΕΑ που μονιμοποίησε με πρωτοβουλία της η κυβέρνηση. Το οικονομικό «βάρος» αυτών των εργαζομένων ξεπερνά τα 200 εκατ. ευρώ ετησίως και δεν μπορεί να το σηκώσει η αυτοδιοίκηση.  Σε ό,τι αφορά τις ανακατατάξεις που θα επιφέρει το 42% είναι έτσι κι αλλιώς πολύ νωρίς για προβλέψεις, ωστόσο πιστεύω ότι μια συνέπεια που είναι μάλλον ορατή και μπορεί με ασφάλεια να προβλέψει κανείς είναι ότι θα ενισχύσει τον διπολικό- δικομματικό χαρακτήρα στο χώρο των αιρετών, περιορίζοντας τόσο τις φωνές των μικρότερων κομμάτων όσο και αυτόνομες και αυτοτελείς φωνές κινήσεων πολιτών π.χ. οικολογικών, σε κάθε μια τοπική κοινωνία άρα και στο σύνολο της αυτοδιοίκησης.

Η βασικότερη ανακατάταξη αφορά τον περιορισμό της πολυχρωμίας, του πλουραλισμού και της πολυφωνίας στην αυτοδιοίκηση και αυτός είναι από τους σοβαρότερους λόγους που πιστεύω πως είναι τεράστιο λάθος η προώθηση του 42%. Κάτι εξάλλου που έγινε με ισχνά επιχειρήματα και χωρίς καθόλου διάλογο. Σε ό,τι αφορά το ζήτημα των συμμαχιών απ΄ την πλευρά του ΠΑΣΟΚ προσωπικά είμαι υπέρμαχος εδώ και πάρα πολλά χρόνια μιας στρατηγικής συμμαχίας πολλών δυνάμεων που ξεκινά απ΄ το ΠΑΣΟΚ και το Συνασπισμό και διευρύνεται στο χώρο της οικολογίας, των κινημάτων των πολιτών για ποιότητα ζωής, για τα δικαιώματα του πολίτη αλλά και σε άλλες όμορες πολιτικές δυνάμεις. Μια συμμαχία η οποία μπορεί και πρέπει να εδράζεται πάνω σ΄ ένα συγκεκριμένο προγραμματικό πλαίσιο που με λίγα λόγια μπορεί να περιγραφεί ως εξής: Λιγότεροι και ισχυροί δήμοι, αιρετή περιφερειακή αυτοδιοίκηση, φορολογική αποκέντρωση, διαφάνεια. Είναι οι 4 μεγάλες μεταρρυθμίσεις που αποτελούν κοινό τόπο, έτσι κι αλλιώς, πολλών δυνάμεων και πρέπει να πω ότι πολλές απ΄ αυτές έχουν βρει φίλιο έδαφος και στις παρυφές ακόμα της Νέας Δημοκρατίας. Μια τέτοια στρατηγική συμμαχία πρέπει να είναι σαφής επιδίωξη του ΠΑΣΟΚ και όχι βέβαια μόνο εν όψει των επόμενων εκλογών.

      6. Το ζήτημα των προκριματικών εκλογών είναι ένα δύσκολο ζήτημα σε ό,τι αφορά τις δημοτικές εκλογές. Προσωπικά πιστεύω ότι η διαδικασία των προκριματικών εκλογών σε όλα τα επίπεδα, εθνικές και δημοτικές εκλογές, θα μπορούσε να είναι μια ριζοσπαστική διαδικασία που θα αναγεννούσε πραγματικά και θα ανανέωνε το ΠΑΣΟΚ. Στην περίπτωση όμως των δημοτικών εκλογών υπάρχει ένα αλλά. Το αλλά σχετίζεται ακριβώς με το προηγούμενο ερώτημα σας, τη λογική των συμμαχιών. Εάν το ΠΑΣΟΚ θέλει ν΄ ασκήσει με συνέπεια μια πολιτική συμμαχιών και ανοικτών οριζόντων η καθολική υιοθέτηση προκριματικών μπορεί να δημιουργεί δεδομένα που θα στέκονται αντικειμενικά εμπόδιο στο να γίνουν ευρύτερες κινήσεις που θα οδηγούν σε συγκλίσεις και συναινέσεις.

Γι΄ αυτό πιστεύω πως η σχετική εγκύκλιος σωστά αναφέρει πως δεν είναι ο κανόνας ούτε η εξαίρεση αλλά πολύ απλά πρέπει να γίνονται εκεί όπου δεν υπάρχει κάποιος άλλος τρόπος για να οδηγηθούμε σε απόφαση.  Ο Γ. Παπανδρέου δε μίλησε ποτέ για αποστρατεία κανενός και υπήρξε σαφής. Δεν όρισε «εκπροσώπους» αλλά ούτε  και «θύματα»  της ανανέωσης. Μίλησε για το αυτονόητο. Για τη ζωτική ανάγκη ενός προοδευτικού κόμματος, όπως είναι το ΠΑΣΟΚ, να ανανεώνεται διαρκώς.

Σε ό,τι αφορά την ίδια την ιδέα της ανανέωσης πάντα πίστευα και πιστεύω ότι είναι ζήτημα πρώτα απ΄ όλα θέσεων και δευτερευόντως ηλικιακό. Θέλω πάντως να είμαι σαφής. Το ΠΑΣΟΚ οφείλει να πει καινούργια πράγματα στους πολίτες γιατί αυτό το περιμένουν και η διαδικασία αυτή θα είναι απελευθερωτική γιατί είναι προφανές ότι θα ανανεώσει σε μεγάλο βαθμό το πολιτικό του δυναμικό. Στο βαθμό μάλιστα που το ΠΑΣΟΚ καταφέρει να μιλήσει στους νέους με μια γλώσσα που καταλαβαίνουν και να τους φέρει πιο κοντά στην πολιτική, τότε θα επιτευχθεί αναγκαστικά και η ηλικιακή ανανέωση που είναι μια αδήριτη εξέλιξη της ίδιας της ζωής.