ΠΑΡΙΣ ΚΟΥΚΟΥΛΟΠΟΥΛΟΣ

Μέλος Κεντρικής Πολιτικής Επιτροπής ΠΑΣΟΚ

radio spech

Newsletters

Για την ενημέρωσή σας

γράψτε το e-mail σας

Delivered by FeedBurner

 
 

Σύνδεσμοι

parliament logo  pasok logo  facebook logo twitter logo

Σελίδα στο Facebook

Twitter

Εκλογές 2015

ΠΑΣΟΚ. Κρατάμε ψηλά την ευθύνη.

Φωτογραφικό υλικό

2002

Ο σχολιασμός του Προέδρου της ΚΕΔΚΕ

ΠΑΡΙ ΚΟΥΚΟΥΛΟΠΟΥΛΟΥ, Δημάρχου Κοζάνης

στις απόψεις του κ. Τζώνου. 

Οι επισημάνσεις του κ. Τζώνου δεν είναι καθόλου αβάσιμες, ωστόσο υπάρχουν κάποια… αλλά.

Σίγουρα πόρρω απέχουμε από τη διοικητική και οικονομική αυτοτέλεια-  που αποτελεί διαρκές ζητούμενο για το θεσμό, -… αλλά η εξάρτηση απ΄ την κεντρική εξουσία δεν έχει το χαρακτήρα που δίδει ο κ. καθηγητής.

Η κρατική χρηματοδότηση έχει πάρει από το 1989 (Ν. 1828) τη μορφή αυτοτελών πόρων που κατανέμονται στο συντριπτικά μεγαλύτερο μέρος τους με τη σύμφωνη γνώμη της ΚΕΔΚΕ.

Μόνο το 2002 πόροι 2 δις ευρώ αποδόθηκαν χωρίς διαδικασία διαπραγμάτευσης καθενός Δήμου χωριστά. Με το Ν. 2539 (ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΣ) καταργήθηκε η δυνατότητα έκτακτων χρηματοδοτήσεων από τα διάφορα Υπουργεία προς τους Δήμους. Τέλος, με τους ισχύοντες κανόνες στο Γ΄ ΚΠΣ οι πόροι πολύ λιγότερο δίνονται και πολύ περισσότερο αποκτώνται με τα κριτήρια της ωριμότητας και της επιλεξιμότητας. Δεν ισχυρίζομαι ότι και στους Δήμους και στην Κυβέρνηση δεν υπάρχουν ισχυρές αντιστάσεις αλλά πιστεύω ότι το διαζύγιο είναι αναπόφευκτο. Συμφωνώ απόλυτα με την ανάδειξη της στελέχωσης των Ο.Τ.Α. σε πρόβλημα πρώτης προτεραιότητας γι΄ αυτό και είμαι ιδιαίτερα ικανοποιημένος που ένας μεγάλος αγώνας μας δικαιώθηκε πρόσφατα.

Οι προσλήψεις πλέον στους Ο.Τ.Α. γίνονται με πλήρη αυτοτέλεια και με απόλυτη τήρηση των διατάξεων του Ν. 2190. Στο δεύτερο σκέλος των απόψεων του κ. Τζώνου διαφωνώ καίρια. Όχι τόσο για τις διαπιστώσεις του αλλά για τη γκρίζα εικόνα που εκπέμπουν. Συγκεκριμένα, ο ισχυρισμός για ¨τεράστιες δαπάνες¨ που είναι απαιτητές για να εκλεγεί κάποιος είναι υπερβολικός με εξαίρεση λίγους μεγάλους Δήμους.

Ομοίως ο εξοβελισμός των κομμάτων με βρίσκει αντίθετο τόσο από θέση αρχής όσο και σε σύγκριση με τα Ευρωπαϊκά δεδομένα. Στις χώρες που η Αυτοδιοίκηση είναι πραγματικά πανίσχυρη κανένας αιρετός δεν ισχυρίζεται ότι είναι ανεξάρτητος. Η σύγχυση ανάμεσα στην αναγκαία αυτονομία του θεσμού με αυτή του πολιτικού λόγου αποτελεί συγκεκριμένη υστέρηση της χώρας μας.

Κλείνοντας, διαφωνώ με την άποψη περί γενικής παράλυσης του δημόσιου βίου της χώρας. Πιστεύω ότι σε όλες τις αναπτυγμένες χώρες ο πόλεμος ανάμεσα στους θεσμούς και την πολιτική απ΄ τη μια και τις δυνάμεις της αγοράς απ΄ την άλλη, είναι αδυσώπητος.Προτιμώ αντί να μένω σε διαπιστώσεις να είμαι σταθερά τοποθετημένος στην πλευρά της πολιτικής και της κοινωνίας.            

  1. Δεν μπορώ παρά να είμαι ικανοποιημένος από τη μέχρι σήμερα απόδοση του ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑ και ο λόγος είναι πολύ απλός.

Ο ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΣ σηματοδότησε τη ριζική αναβάθμιση του θεσμού της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και κάθε αναβάθμιση και ενδυνάμωση του θεσμού βοηθά αντικειμενικά την αποκέντρωση της εξουσίας.

Έχοντας την τύχη και την τιμή να είμαι ο πρώτος αιρετός Πρόεδρος της ΚΕΔΚΕ με την καποδιστριακή δομή της, μπορώ να τονίσω κατηγορηματικά ότι η τεράστια αλλαγή που επέφερε στην Αυτοδιοίκηση ο νόμος 2539 θα γίνει αντιληπτή τα επόμενα χρόνια απ΄ όλους τους πολίτες και θα έχει πολύ μεγαλύτερη έκταση απ΄ αυτή που σήμερα φανταζόμαστε.

Δεν είναι η ώρα για απολογισμό του ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑ, ωστόσο θέλω να επισημάνω τρεις παραμέτρους όπως τις βίωσα γυρνώντας σ΄ όλη την Ελλάδα επί τρία χρόνια.

Α. Το σοβαρότερο πρόβλημα του ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑ, που θέλει καιρό για να ξεπεραστεί, αφορά την απόκτηση κοινής συνείδησης, της συνείδησης του Δημότη ενιαίου Δήμου. Αυτού του είδους οι αλλαγές, οι αλλαγές στη συνείδηση μας, επέρχονται σ΄ ένα βάθος χρόνου και φυσικά δεν μπορούν να προωθηθούν με διοικητικά ή άλλου είδους μέτρα. Όσο όμως θα επιλύεται το πρόβλημα τόσο περισσότερο θα αναδεικνύονται τα οφέλη του ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑ.

Β. Η ελληνική περιφέρεια και ιδιαίτερα τα πιο απόμακρα της σημεία έχουν δυναμικούς πόλους που μπορούν να σηματοδοτήσουν το αναπτυξιακό μέλλον των περιοχών αυτών.

Γ. Το σημαντικότερο όμως απ΄ όλα, απ΄ το οποίο πηγάζει και η αισιοδοξία μου, είναι πως ο ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΣ επέφερε μια ριζική τομή αναβαθμίζοντας το πολιτικό προσωπικό που στελεχώνει την Τ. Α. Δε νομίζω ότι στην πρόσφατη πολιτική ιστορία του τόπου υπάρχει ανάλογο παράδειγμα με τέτοια ανατροπή δεδομένων σε ό,τι αφορά το ανθρώπινο δυναμικό. Και βέβαια, ό,τι σχετίζεται με το ανθρώπινο δυναμικό έχει μια ξεχωριστή αξία αφού ο θεσμός της Τ. Α. είναι ένας θεσμός που έχει στο επίκεντρο του τον άνθρωπο και στηρίζεται κυρίως στη δική του προσπάθεια. 

Προς: κ. Τατσούλη και Κλαυδιανό. Οι απαντήσεις του Προέδρου της ΚΕΔΚΕ Πάρι Κουκουλόπουλου- Δημάρχου Κοζάνης 
  1. Η πιθανότητα πολέμου στο Ιράκ, χωρίς να είμαι ο ειδικότερος για ν΄ απαντήσω στο ερώτημα σας, αντικειμενικά θεωρώ πως θα βυθίσει τη διεθνή οικονομία σε ύφεση, τις συνέπειες της οποίας κανένας δεν είναι σε θέση να προβλέψει, πόσο μάλλον ο προϋπολογισμός ενός κράτους 10 εκατ. ανθρώπων, όπως είναι η Ελλάδα. Από εκεί και πέρα όμως νομίζω ότι ως Έλληνες τώρα μπορούμε να αξιολογήσουμε, όσο ποτέ άλλοτε, την τεράστια σημασία που έχει η ένταξη της χώρας μας στην Ο. Ν. Ε. Φαντάζεται κανείς πως θα βιώναμε την απειλή της ύφεσης έξω από τη ζώνη του Ευρώ και χωρίς να είμαστε στην εντός Ο. Ν. Ε. εποχή; Από κάθε άποψη έχουμε συνδέσει τη μοίρα μας με 300 εκατομμύρια Ευρωπαίους και οπωσδήποτε επιβάλλεται εγρήγορση απ΄ όλους μας αλλά νομίζω ότι η ανησυχία είναι σαφώς μικρότερη απ΄ ό,τι θα ήταν πριν κάποια χρόνια.
  2. Δεν μας ικανοποιεί γι΄ αυτό και εγκαίρως θα καταθέσουμε τις προτάσεις μας αφού για μια ακόμα φορά η απόδοση υπολείπεται των πραγματικών υποχρεώσεων του κράτους προς την Τοπική Αυτοδιοίκηση.
Όπως τονίστηκε στα τρία τελευταία τακτικά μας συνέδρια αλλά και στο θεματικό συνέδριο για τα οικονομικά των ΟΤΑ που πραγματοποιήσαμε στη Χαλκιδική ζητάμε την απτή εξειδίκευση της οικονομικής αυτοτέλειας τους, με ιδιαίτερη έμφαση:          -        -         στην διασφάλιση των κρατικών επιχορηγήσεων μέσω των Κεντρικών Αυτοτελών Πόρων και στη μέγιστη δυνατή καθιέρωση νέων ιδίων πόρων με την τοπική φορολογία που θα μπορεί να επιβάλλει η Αυτοδιοίκηση ανάλογα με τις τοπικές ιδιαιτερότητες και ανάγκες με μεταρρύθμιση και αναδιανομή φορολογικών πόρων και όχι με πρόσθετη φορολογική επιβάρυνση των πολιτών         -        στην οργάνωση αποτελεσματικών εγγυήσεων διαφάνειας και -        -         στην ενεργότερη συμμετοχή της Τ.Α. στον οικονομικό προγραμματισμό και στην αναπτυξιακή πορεία της χώρας.Ειδικότερα, μεταξύ άλλων, καταθέσαμε και τις εξής προτάσεις:Α. Την απόδοση του συνόλου των παρακρατηθέντων ποσών σε όλη τη διάρκεια εφαρμογής του Ν.1828/89 με ορίζοντα το 2006, σε συνδυασμό με τις επενδυτικές δραστηριότητες και ανάγκες των Δήμων ή Κοινοτήτων . Β. Την άμεση απόδοση το 2002 ποσού 200 δισ. επιπλέον των αναγραφομένων στον προϋπολογισμό, έναντι της συνολικής οφειλής προς την Τ.Α.Προτάσεις που αποτελούν πάγιες και αδιαπραγμάτευτες θέσεις του συνόλου της Αυτοδιοίκησης. Πάντως πρέπει να σημειώσω πως εδώ και τρία χρόνια έχουμε καθιερώσει μια πάγια πρακτική, έτσι ώστε ένα μέρος από τους πόρους που δεν αποδόθηκαν τα προηγούμενα χρόνια στην Αυτοδιοίκηση καθώς και ένα μέρος που προέρχεται από την εκκαθάριση προηγουμένων ετών, να  συμπληρώνεται πάνω στον προϋπολογισμό την τελευταία ημέρα με κοινή δήλωση των υπουργών Εσωτερικών και Οικονομίας. Είναι μια φόρμουλα που έχει λειτουργήσει και είναι προφανές ότι η ελάχιστη απαίτηση μας είναι να επαναληφθεί κατά την  ψήφιση και του φετινού προϋπολογισμού.
  1. Ο όποιος επηρεασμός των Δημοτικών εκλογών απ΄ τον προϋπολογισμό του κράτους, έγκειται στους προηγούμενους προϋπολογισμούς και όχι στο νέο που τώρα κατατίθεται. Δε νομίζω ότι επηρεάζει, καθ΄ οιονδήποτε τρόπο, τις φετινές εκλογές. Αντικειμενικά, νομίζω πως δεν έχει γίνει αντιληπτός, τουλάχιστον  σε ό,τι αφορά την Αυτοδιοίκηση, όχι μόνο από τους πολίτες, στη συντριπτική τους πλειοψηφία, αλλά ούτε καν απ΄ την πλειονότητα αυτών που διεκδικούν το αξίωμα του Δημάρχου ή του Δημοτικού Συμβούλου. Σε κάθε περίπτωση βέβαια πιο σωστό θα ήταν να λέγαμε πως θα επηρεαστεί η πορεία της Αυτοδιοίκησης από το συγκεκριμένο περιεχόμενο, για λόγους προφανείς καθώς η πορεία και η εξέλιξη του θεσμού δεν εξαρτάται μόνο από τις αρμοδιότητες αλλά και από τους πόρους με τους οποίους θα κληθεί να τις ασκήσει.     

Από: Γραφείο Προέδρου ΚΕΔΚΕ Πάρι Κουκουλόπουλου

      Προς: κ. Μάρω Καπετάνη 

 1)    Ο απολογισμός είναι θετικός χωρίς καμιά αμφιβολία.

Η στελέχωση των Δήμων, η θέσπιση του ελαχίστου κόστους λειτουργίας, η δημιουργία οργανισμών για εκτέλεση έργων αλλά, κυρίως, τα έργα που διεκδικούν φορείς σε τόπους που ούτε το φανταζόταν νωρίτερα κάτι τέτοια, θεωρώ πως είναι τα ελάχιστα στοιχεία τα οποία συνθέτουν τον ολότελα θετικό απολογισμό μολονότι είμαστε ακόμα στην αρχή. Σε ό,τι αφορά τους πολίτες νομίζω δεν μπορούμε να δώσουμε εύκολα την ίδια απάντηση δεδομένου ότι η αλλαγή αυτή στο θεσμό της Τοπικής Αυτοδιοίκησης δεν έφτασε στους πολίτες τόσο γρήγορα με την έννοια ότι ο πολίτης ενδιαφέρεται για την καθημερινότητα του, η οποία αν δεν προηγηθούν κάποια αναγκαία βήματα οργανωτικά, στελέχωσης, προετοιμασίας και εκτέλεσης έργων και ανάπτυξης δραστηριοτήτων δεν είναι δυνατόν κάτι τέτοιο να γίνει αντιληπτό.

2)    Η άρση των ανισοτήτων μεταξύ κέντρου περιφέρειας είναι διαδικασία αναγκαία για τη χώρα. Είναι ένα στοιχείο που θα χαρακτηρίσει τη γρήγορη ή όχι σύγκλιση μας με την Ευρώπη και θα είναι μια διαδικασία αναγκαστικά μακροχρόνια. Κλειδί σ΄ όλη αυτή τη διαδικασία δεν μπορεί παρά ν΄ αποτελέσουν οι πολίτες που με την αντίστοιχη πίεση τους στους πολιτικούς φορείς που έχουν κάθε φορά την ευθύνη της διακυβέρνησης του τόπου θα οδηγήσουν στην υιοθέτηση πραγματικών στόχων άρσης των ανισοτήτων. Το κλειδί για την αλλαγή ρότας είναι η ανακατανομή των πόρων και όχι τα ευχολόγια. Η ανακατανομή των πόρων απαιτεί πολιτική βούληση και πολιτική βούληση για να υπάρξει απαιτεί πίεση και κοινωνικό κλίμα. Αυτό ακριβώς προσπαθούμε να διαμορφώσουμε απ΄  την πλευρά της ΚΕΔΚΕ.

3)    Η αποκέντρωση της φορολογικής εξουσίας νομίζω πως αποτελεί μονόδρομο αν θέλουμε ν΄ αποκτήσει η χώρα Ευρωπαϊκή Αυτοδιοίκηση. Τα προβλήματα σίγουρα είναι πολλά και αποτυπώνονται στα ερωτήματα που θέτετε. Σημασία ωστόσο έχει να το υιοθετήσουμε γιατί αν γίνει δεκτή η προωθημένη πρόταση της ΚΕΔΚΕ που, πολύ απλά, λέει πως όποιος δεν εισπράττει δεν μπορεί να υλοποιήσει και έργο, οι τοπικές κοινωνίες με τις τοπικές τους ηγεσίες πιστεύω ότι θα βρουν γρήγορα την ισορροπία ανάμεσα στο κόστος και στην ανάγκη των έργων. Το ζήτημα για μένα είναι να τολμήσουν ως χώρα καθώς αποτελεί πεποίθηση μου πως οι αιρετοί, άλλοι νωρίτερα και άλλοι αργότερα, θα τολμήσουν οπωσδήποτε.

 4)    Το συνέδριο μας πιστεύω πως έρχεται ακριβώς την κατάλληλη ώρα ακριβώς επειδή η Αυτοδιοίκηση περνάει σε μια νέα φάση απ΄ αυτή των υποδομών σ΄ αυτή της ποιότητας. Η ποιότητα συνίσταται από ζητήματα αισθητικής, ελεύθερων χώρων, ελεύθερου χρόνου και φυσικά ο πολιτισμός σ΄ αυτή τη διαδικασία κατέχει την κυρίαρχη θέση. Όπως άλλαξε η εικόνα των ελληνικών πόλεων και των θαλασσών με την ενεργοποίηση της ελληνικής Τοπικής Αυτοδιοίκησης επί 20ετία έτσι είμαστε σίγουροι πως θ΄ αλλάξει και η σημερινή εικόνα πολλών πόλεων μας που πολλές φορές είναι δυστυχώς ζοφερή.

 5)    Εμείς θα αναλάβουμε πρωτοβουλία για να διεξαχθεί ο προεκλογικός αγώνας μέσα σε συγκεκριμένα πολιτικά πλαίσια σ΄ όλη την Ελλάδα. Δεν θ΄ αναλάβουμε πρωτοβουλία για να επεκτείνουμε κάποια συμφωνία που δεν ξέρουμε καν αν υπάρχει. Η πρωτοβουλία αυτή επιβάλλεται να υπάρξει καθώς ως Κεντρική Ένωση Δήμων και Κοινοτήτων και ανεξαρτήτως παραταξιακών προτιμήσεων είναι γεγονός πως  έχουμε χρέος να φροντίσουμε έτσι ώστε τα προβλήματα κάθε τόπου αλλά και τα γενικότερα προβλήματα που απασχολούν το σύνολο της Τοπικής Αυτοδιοίκησης της χώρας μας να βρεθούν στο επίκεντρο της εκλογικής αναμέτρησης, έτσι ώστε με βάση τις θέσεις που θα καταθέσουν οι υποψήφιοι γύρω απ΄ αυτά αναλόγως να κριθούν και από τους εκλογείς.        

Οι απαντήσεις του Προέδρου της ΚΕΔΚΕ

ΠΑΡΙ ΚΟΥΚΟΥΛΟΠΟΥΛΟΥ-Δημάρχου Κοζάνης  

  1. Η απάντηση είναι σαφέστατα ναι και ο λόγος είναι πολύ απλός.

Ο ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΣ σηματοδότησε τη ριζική αναβάθμιση του θεσμού της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και κάθε αναβάθμιση και ενδυνάμωση του θεσμού βοηθά αντικειμενικά την αποκέντρωση της εξουσίας. Έχοντας την τύχη και την τιμή να είμαι ο πρώτος αιρετός Πρόεδρος της ΚΕΔΚΕ με την καποδιστριακή δομή της, μπορώ να τονίσω κατηγορηματικά ότι η τεράστια αλλαγή που επέφερε στην Αυτοδιοίκηση ο νόμος 2539 θα γίνει αντιληπτή τα επόμενα χρόνια απ΄ όλους τους πολίτες και θα έχει πολύ μεγαλύτερη έκταση απ΄ αυτή που σήμερα φανταζόμαστε.

Δεν είναι η ώρα για απολογισμό του ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑ, ωστόσο θέλω να επισημάνω τρεις παραμέτρους όπως τις βίωσα γυρνώντας σ΄ όλη την Ελλάδα επί τρία χρόνια.

Α. Το σοβαρότερο πρόβλημα του ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑ, που θέλει καιρό για να ξεπεραστεί, αφορά την απόκτηση κοινής συνείδησης, της συνείδησης του Δημότη ενιαίου Δήμου. Αυτού του είδους οι αλλαγές, οι αλλαγές στη συνείδηση μας, επέρχονται σ΄ ένα βάθος χρόνου και φυσικά δεν μπορούν να προωθηθούν με διοικητικά ή άλλου είδους μέτρα. Όσο όμως θα επιλύεται το πρόβλημα τόσο περισσότερο θα αναδεικνύονται τα οφέλη του ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑ.Β. Η ελληνική περιφέρεια και ιδιαίτερα τα πιο απόμακρα της σημεία έχουν δυναμικούς πόλους που μπορούν να σηματοδοτήσουν το αναπτυξιακό μέλλον των περιοχών αυτών.Γ. Το σημαντικότερο όμως απ΄ όλα, απ΄ το οποίο πηγάζει και η αισιοδοξία μου, είναι πως ο ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΣ επέφερε μια ριζική τομή αναβαθμίζοντας το πολιτικό προσωπικό που στελεχώνει την Τ. Α. Δε νομίζω ότι στην πρόσφατη πολιτική ιστορία του τόπου υπάρχει ανάλογο παράδειγμα με τέτοια ανατροπή δεδομένων σε ό,τι αφορά το ανθρώπινο δυναμικό. Και βέβαια, ό,τι σχετίζεται με το ανθρώπινο δυναμικό έχει μια ξεχωριστή αξία αφού ο θεσμός της Τ. Α. είναι ένας θεσμός που έχει στο επίκεντρο του τον άνθρωπο και στηρίζεται κυρίως στη δική του προσπάθεια.

 

  1. Δεν μ΄ αρέσει η λέξη αυτονομία όχι από ιδεολογικό ταμπού αλλά γιατί χρόνια τώρα το ζητούμενο είναι η αυτοτέλεια των Ο. Τ. Α. αλλά και η συνεργασία τους παράλληλα με τα άλλα θεσμοθετημένα όργανα της Πολιτείας σε μια κοινή προσπάθεια για την ανάπτυξη του τόπου και την εξυπηρέτηση του πολίτη. Αυτή την απλή πραγματικότητα κατοχυρώσαμε μ΄ έναν συστηματικό αγώνα απ΄ τη μεριά της ΚΕΔΚΕ αποσπώντας πριν τις εκλογές του 2000 την ομόφωνη και ομόθυμη στήριξη όλων των κομμάτων που οδήγησε στο να πετύχουμε συγκεκριμένα αποτελέσματα μέσα από την πρόσφατη Συνταγματική αναθεώρηση. Σύμφωνα λοιπόν με τη νέα διατύπωση του Συντάγματος που ισχύει εδώ και ενάμιση χρόνο η Τ. Α. αποτελεί διακριτό και αυτοτελές, αναπόσπαστο δε στοιχείο της ενιαίας Πολιτείας, αναλαμβάνοντας έτσι τις δικές της ευθύνες στα πλαίσια της κοινής προσπάθειας. Αυτό το πνεύμα αποτυπώνει και την άποψη της πλειοψηφίας του κόσμου της Αυτοδιοίκησης, ανταποκρίνεται στα μηνύματα των καιρών και συνάδει με την Ευρωπαϊκή εμπειρία και πραγματικότητα προς την οποία πρέπει ταχύτατα να συγκλίνουμε. Αντί να μιλάμε για αυτονομία ή οτιδήποτε άλλο, νομίζω πως η Αυτοδιοίκηση θα πρέπει να κινηθεί στον αστερισμό του τρίπτυχου, συνεργασία- αλληλεγγύη- ανταγωνιστικότητα. Συνεργασία με όλα τα επίπεδα της εξουσίας για την κοινή προσπάθεια, αλληλεγγύη υπέρ των ασθενέστερων ΟΤΑ γιατί δεν είμαστε όλοι ίδιοι και ανταγωνιστικότητα γιατί αυτό απαιτούν οι καιροί. Οι καλύτεροι πρέπει ν΄ αμείβονται.

 

  1. Πρέπει να προσθέσω στην ερώτηση σας ένα δεδομένο. Η έρευνα του Αριστοτέλειου Πανεπιστήμιου Θεσσαλονίκης είναι κομμάτι μιας προγραμματικής σύμβασης που υπέγραψε η ΚΕΔΚΕ μαζί του. Ήδη έχουμε στα χέρια μας το 2ο μέρος της έρευνας αυτής και ακολουθεί τις μέρες αυτές, που βρισκόμαστε πιο κοντά στις εκλογές,  το 3ο μέρος της που θα μας δείξει και πώς ψηφίζουν οι πολίτες. Φυσικά αυτά θα ανακοινωθούν μετά τις εκλογές επειδή δεν είναι σφυγμομετρήσεις της κοινής γνώμης για την πρόθεση ψήφου αλλά έρευνα που στοχεύει στο να εντρυφήσει στις διαθέσεις των πολιτών και τον τρόπο με τον οποίο αποφασίζουν να ψηφίσουν κάποιους. Θέλω ακόμα να τονίσω πως το 1ο μέρος της έρευνας στο οποίο αναφέρεστε έγινε σε δείγμα 6.500 πολιτών, δείγμα πρωτοφανές και στατιστικά ασφαλές από κάθε άποψη. Τα συμπεράσματα μιλούν από μόνα τους για το ποια είναι η βούληση και το κριτήριο των πολιτών. Νομίζω λοιπόν πως οι μεγάλοι χαμένοι αυτών των εκλογών θα είναι έτσι κι αλλιώς όσοι προσπαθούν να κομματικοποιήσουν τις εκλογές, είτε τοπικά είτε πανελλαδικά καθώς επίσης το ίδιο χαμένοι θα είναι κι αυτοί που θα σπεύσουν να τις ¨αξιοποιήσουν¨ με τον ένα ή τον άλλο τρόπο, το βράδυ των εκλογών. Σε ό,τι αφορά τα κόμματα, νομίζω πως η κομματική ταμπέλα είναι μια παρωχημένη αντίληψη. Από την άλλη όμως τα κόμματα ως σύγχρονοι θεσμοί και το βασικότερο όλων, ως κύτταρα της κοινοβουλευτικής δημοκρατίας οφείλουν, κατά τη γνώμη μου, να παίρνουν θέση όχι υποδεικνύοντας ή εκβιάζοντας με πλαστά διλήμματα τους πολίτες αλλά κάνοντας διακριτή την επιλογή και την πρόταση τους προς αυτούς. Προσωπικά πιστεύω ότι η μάχη για κάθε μια τοπική αρχή είναι πολιτική μάχη και τα κόμματα όχι απλά δεν πρέπει να λείπουν αλλά οφείλουν να δίνουν το παρόν. Μ΄ έναν τρόπο όμως που δε θα θίγει την αυτοτέλεια των συνδυασμών και του ίδιου του θεσμού. Πάντως αν αποτιμήσουμε τις εκλογικές αναμετρήσεις από το 1974 μέχρι σήμερα θα δούμε ότι τα κόμματα αλλά και οι διάφοροι συνδυασμοί σιγά, σιγά εναρμονίζονται με τη βούληση των πολιτών αφού η αντιπαράθεση κατά τόπους επικεντρώνεται πρωτίστως στα τοπικά ζητήματα  και δευτερευόντως σε ζητήματα γενικότερου πολιτικού ενδιαφέροντος.
  2. Το ζήτημα της οικονομικής αυτοδυναμίας πιστεύω πως αποτελεί τη λυδία λίθο της σύγκλισης μας με την Ευρωπαϊκή πραγματικότητα ή αλλιώς τη λυδία λίθο της δημιουργίας ενός σύγχρονου κράτους φιλικού και ανοιχτού προς τον πολίτη. Είναι προσωπική μου πεποίθηση πως οι πόροι των Δήμων θα πρέπει να προέρχονται σχεδόν στο σύνολο τους από άμεση επιβολή τοπικών φόρων για να ενισχυθεί η αρχή της διαφάνειας, της αποτελεσματικότητας και της ευθύνης των αιρετών. Αυτό φυσικά δεν μπορεί να γίνει απ΄ τη μια μέρα στην άλλα καθώς είναι ένα ζήτημα που με αφορμή την πρόσφατη φορολογική μεταρρύθμιση το βάλαμε έντονα στο τραπέζι. Ωστόσο η φορολογική μεταρρύθμιση δεν έχει προχωρήσει στον επιθυμητό βαθμό και στο διάστημα αμέσως μετά τις εκλογές θ΄ αποτελέσει πρώτη προτεραιότητα της ΚΕΔΚΕ, σύμφωνα και με τη σχετική απόφαση του συνεδρίου μας. Αυτό επί της αρχής, Σε ό,τι αφορά τον αντίλογο που ενυπάρχει στην ερώτηση σας για αυθαιρεσία σε αυξήσεις έχουμε προτείνει με αφορμή το μποϊκοτάζ της 3ης Σεπτέμβρη να υπάρξει πλαφόν σε όλων των ειδών τις αυξήσεις που αφορούν δημοτικά τέλη, εναρμονισμένο με τον τιμάριθμο και τον πληθωρισμό αφ΄ ενός και την αύξηση των λειτουργικών δαπανών κάθε μιας δραστηριότητας αφ΄ ετέρου. Έτσι νομίζουμε ότι οι πολίτες θα πάψουν να είναι έρμαια στις διαθέσεις κάποιων Δημοτικών Συμβουλίων που προκαλούν πραγματικά με τις αποφάσεις τους, επιβάλλοντας κατά καιρούς εντελώς άκαιρες και παράλογες αυξήσεις. Σ΄ αυτό το σημείο πρέπει να διευκρινίσω ότι ακριβώς η θέση μας για φορολογική αρμοδιότητα στα πλαίσια της οικονομικής αυτοδυναμίας συνοδεύεται απ΄ ένα δεύτερο αναπόσπαστο σκέλος που αναφέρεται σε αυστηρά νομοθετημένα όρια από τη Βουλή των Ελλήνων που αποτελεί και το κορυφαίο θεσμικό όργανο της Ελληνικής Δημοκρατίας.
  3. Για τις ανεξέλεγκτες χωματερές η απάντηση είναι μία. Ενιαίος περιφερειακός σχεδιασμός στην αποκομιδή και διαχείριση απορριμμάτων. Δεν υπάρχει άλλος τρόπος για να ξεπεραστεί αυτό το πρόβλημα που είναι προσβολή για τον πολιτισμό μας, απειλή για τη δημόσια υγεία και βέβαια για τα δάση της πατρίδας μας. Ο ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΣ συνέβαλε τα μέγιστα ώστε να περιοριστούν οι ανεξέλεγκτες χωματερές αφού μειώθηκαν κατά τα 5/6 αλλά βέβαια αυτό δεν αποτελεί λύση. Η λύση βρίσκεται στον περιφερειακό σχεδιασμό, μια λύση που βρίσκεται σε πλήρη εφαρμογή στην περιφέρεια της Δυτικής Μακεδονίας, μια πρακτική που την υιοθέτησε ήδη η περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, η Ήπειρος και αναμένεται ν΄ ακολουθήσουν κι άλλες περιοχές. Σ΄ αυτό το σημείο θα πρέπει να τονίσω την πλήρη σύμπτωση απόψεων της ΚΕΔΚΕ με τα συναρμόδια Υπουργεία Εσωτερικών και ΠΕΧΩΔΕ που έθεσαν τον περιφερειακό σχεδιασμό ως απαραίτητη προϋπόθεση για τη χρηματοδότηση οποιουδήποτε προγράμματος που σχετίζεται με τη διαχείριση απορριμμάτων. Τα χρηματοδοτικά εργαλεία του Ταμείου Συνοχής και του Γ΄ Κ.Π.Σ. που έχουμε μπροστά μας, με την πιστή στήριξη της πιο πάνω προϋπόθεσης και τα πιλοτικά παραδείγματα των τριών περιφερειών όπου ήδη υλοποιείται νομίζω πως πολύ γρήγορα θα απομακρύνει τον εφιάλτη των χωματερών και ένα πρόβλημα που σήμερα αποτελεί στίγμα για την Αυτοδιοίκηση θ΄ αποτελέσει οριστικά παρελθόν.
  4. Το πρόβλημα που θίγεται με την ταλαιπωρία των πολιτών και τη συμμετοχή των Δήμων σ΄ αυτό είναι όντως και υπαρκτό και σημαντικό. Βρήκε όμως τη λύση του με την ειρηνική επανάσταση που συντελείται στο χώρο της δημόσιας διοίκησης και της Αυτοδιοίκησης, με τη συνεργασία Κράτους και Αυτοδιοίκησης και φέρει το όνομα Κέντρα Εξυπηρέτησης Πολιτών. Η ανάπτυξη των εκατοντάδων Κ. Ε. Π. με την αξιοποίηση των κονδυλίων του προγράμματος ¨ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ¨ αλλά και τη συγχρηματοδότηση από τους Κεντρικούς Αυτοτελείς Πόρους θα δημιουργήσει εντελώς νέα δεδομένα στην εξυπηρέτηση του πολίτη στη χώρα μας. Τα πρώτα Κ. Ε. Π. που λειτουργούν επιβεβαιώνουν του λόγου το αληθές. Η άριστη συνεργασία που έχουμε ως ΚΕΔΚΕ και σ΄ αυτό τον τομέα με το Υπουργείο Εσωτερικών μας οδηγούν σε σημαντικές και ουσιώδεις αποφάσεις που η εφαρμογή τους θα μας βοηθήσει να επιτελέσουμε καλύτερα το βασικό μας στόχο που είναι η σωστή εξυπηρέτηση του πολίτη.
  5. Η ΚΕΔΚΕ δεν έχει διοικητική αρμοδιότητα για ν΄ ασκεί τέτοιου είδους ελέγχους. Είναι το όργανο έκφρασης της Αυτοδιοίκησης. Έχει θεσμοθετημένο ρόλο και λόγο από τις κατανομές κονδυλίων μέχρι τη γνωμάτευση σε νομοσχέδια που αφορούν την αποκέντρωση και την Αυτοδιοίκηση και δεν έχει τρόπους ν ΄ αντιμετωπίσει τέτοιου είδους ενέργειες οι οποίες όμως μας έχουν απασχολήσει επανειλημμένα. Δε γνωρίζω πόσο αυθαίρετες είναι μια σειρά ενέργειες γιατί η νομοθεσία προβλέπει διαδικασίες που στις περισσότερες περιπτώσεις των Δήμων τηρούνται. Το πρόβλημα που αναφέρεται είναι εντοπισμένο αλλά κατά κανόνα η Αυτοδιοίκηση βρίσκεται αντιμέτωπη με τους πολίτες που ζητούν την πύκνωση τέτοιων μέτρων που εσείς ονομάζεται ¨αυθαίρετα¨. Η πίεση που προέρχεται από τους κατοίκους σχετίζεται με ευαίσθητες περιοχές όπως είναι σχολεία, νηπιαγωγεία και άλλους χώρους συγκέντρωσης παιδιών ή ηλικιωμένων κ.ο.κ. Το πρόβλημα στο οποίο αναφέρεστε εμφανίζεται, κυρίως, στα μεγάλα συγκροτήματα της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης. Ένας οδικός άξονας που εξυπηρετεί μια ενιαία ανάγκη και κομμάτι του βρίσκεται στα διοικητικά όρια τριών, ας πούμε Δήμων, μπορεί να έχει εντελώς διαφορετική αντιμετώπιση από τον καθένα χωριστά. Προφανώς πρόκειται για παράλογη κατάσταση και νομίζω ότι πρέπει να αντιμετωπιστεί στα πλαίσια της διαδημοτικής συνεργασίας και των μητροπολιτικών λειτουργιών που πρέπει επιτέλους να θεσπιστούν στη χώρα μας.