ΠΑΡΙΣ ΚΟΥΚΟΥΛΟΠΟΥΛΟΣ

Μέλος Κεντρικής Πολιτικής Επιτροπής ΠΑΣΟΚ

radio spech

Newsletters

Για την ενημέρωσή σας

γράψτε το e-mail σας

Delivered by FeedBurner

 
 

Σύνδεσμοι

parliament logo  pasok logo  facebook logo twitter logo

Σελίδα στο Facebook

Twitter

Εκλογές 2015

ΠΑΣΟΚ. Κρατάμε ψηλά την ευθύνη.

Φωτογραφικό υλικό

Συνεντεύξεις 2001

  1. Η οριστική ένταξη της χώρας μας στην ΟΝΕ δημιούργησε νέα δεδομένα σε ό,τι αφορά τους στόχους μας. Οι πολιτικές προτεραιότητες της νέας περιόδου αναγκαστικά θα κινούνται στο δίπολο της διαφύλαξης των κατακτήσεων μας και της σύγκλισης με την Ευρωπαϊκή πραγματικότητα σε όλα τα επίπεδα. Σε ό,τι αφορά την Αυτοδιοίκηση και την αποκέντρωση είναι δεδομένη η απόσταση μας από την Ε. Ε. Προκειμένου λοιπόν να συγκλίνουμε είναι απαραίτητη η χάραξη ενός δρόμου που με ευκρίνεια θα δείχνει το επιθυμητό αποτέλεσμα. Αυτό επιδιώκουμε εμείς ως Αυτοδιοίκηση, αυτό ζητάμε και από την Πολιτεία και το έχουμε καταστήσει σαφές και στην πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Εσωτερικών. Εμείς ως ΚΕΔΚΕ πιστεύουμε πάντα ότι για να προχωρήσει ο θεσμός στη χώρα μας, να εκσυγχρονιστεί και να παίξει πρωταγωνιστικό ρόλο στην ανάπτυξη όχι μόνο των τοπικών κοινωνιών αλλά του συνόλου της χώρας, απαιτείται συναίνεση και διάλογος. Γνωρίζουμε ποιες είναι οι σημερινές ανάγκες και προτεραιότητες της Αυτοδιοίκησης και αγωνιζόμαστε πάντοτε για την εκπλήρωση τους, καταθέτοντας με σαφήνεια τις θέσεις και τις απόψεις μας προς κάθε κατεύθυνση, έχοντας σαν γνώμονα ότι σύγχρονη και ισχυρή Αυτοδιοίκηση σημαίνει μια Αυτοδιοίκηση που θα είναι κοντά στον πολίτη και θα λειτουργεί προς όφελος του πολίτη. Σε ό,τι αφορά τα νέα σχέδια του Υπουργού Εσωτερικών πιστεύουμε πως θα έχουμε την ευκαιρία να τα ακούσουμε στην ομιλία του στο Συνέδριο και αναλόγως να τοποθετηθούμε.
  2. Κοινή συνισταμένη όλων των προσυνεδριακών διαδικασιών εν όψει του Συνεδρίου ήταν η αγωνία των αιρετών για το μέλλον και την πορεία του θεσμού της Αυτοδιοίκησης. Ακούστηκαν ακόμα πολλές απόψεις και προβληματισμοί για την πορεία του ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑ, κυρίως από Καποδιστριακούς Δημάρχους. Γι΄ αυτό ακριβώς το λόγο το Συνέδριο που έχουμε μπροστά μας θ΄ ανοίξει το διάλογο γύρω απ΄ αυτά τα θέματα και ελπίζουμε ότι θα χαράξει τη στρατηγική για την Αυτοδιοίκηση που θα μπορεί αύριο να συνεχίσει την πορεία της με λιγότερα εμπόδια, περισσότερες αρμοδιότητες που θα συνοδεύονται από τους ανάλογους πόρους, οικονομική αυτοτέλεια και τη δυνατότητα να παίζει πρωταγωνιστικό ρόλο στην ανάπτυξη της χώρας.   
  3. Για να επιτευχθεί η Ισόρροπη Περιφερειακή Ανάπτυξη της χώρας χρειάζονται γενναίες πολιτικές αποφάσεις. Εμείς από την πλευρά μας ως ΚΕΔΚΕ από τη στιγμή που εντοπίσαμε το μεγάλο αυτό πολιτικό πρόβλημα της χώρας, αγωνιζόμαστε με κάθε τρόπο για να το αναδείξουμε. Το ίδιο θα κάνουμε και στο Συνέδριο μας και δεν θα σταματήσουμε να υψώνουμε τη φωνή μας και να προβάλουμε τα επιχειρήματα μας για όσο χρειαστεί. Θέλω να πιστεύω όμως ότι καθημερινά κερδίζουμε όλο και περισσότερους υποστηρικτές αυτής της ιδέας και αυτό μας κάνει να ευελπιστούμε πως πολύ σύντομα ο διάλογος για την Ισόρροπη Περιφερειακή Ανάπτυξη θα επεκταθεί ακόμα περισσότερο.
  4. Σε ανύποπτο χρόνο είχα χαρακτηρίσει πολυτέλεια τους τρεις βαθμούς αυτοδιοίκησης γιατί το μέγεθος της χώρας δε συνεπάγεται κάτι τέτοιο αλλά δεν υπάρχει και ευρωπαϊκό παράδειγμα με τρεις αιρετούς βαθμούς. Μάλλον τους πολίτες θα ταλαιπωρούμε με την κατανομή αρμοδιοτήτων και ευθυνών μεταξύ μας. Ευτυχώς αυτή η απλή αλήθεια κατοχυρώθηκε στο  Σύνταγμα και νομίζω πως ανοίγει πλέον ένας κύκλος θεσμικών μεταρρυθμίσεων μετά τη συνταγματική επιταγή που ορίζει σαφέστατα δύο επίπεδα αιρετής αυτοδιοίκησης. Φυσικά το ζήτημα δεν είναι απλό. Κατά τη γνώμη μου όμως η περιφερειακή Αυτοδιοίκηση πρέπει να θεσπιστεί το ταχύτερο δυνατόν γιατί η Ευρώπη ζει στο ρυθμό των πόλεων και των Περιφερειών και η γρήγορη εναρμόνιση μας μόνο καλό θα κάνει στη χώρα μας. Θέλω να υπενθυμίσω πως όλες οι παρατάσεις που έχουμε ζητήσει σε διάφορα οικονομικής, ή θεσμικής φύσης θέματα, όπως η απελευθέρωση της ενέργειας, των τηλεπικοινωνιών κ.α., μάλλον οδυνηρές συνέπειες είχαν για τη χώρα παρά θετικές. Γ΄ αυτό πιστεύω πως πρέπει να βρεθεί ένας δρόμος για την πολιτική συναίνεση έτσι ώστε να γίνει το ταχύτερο δυνατόν  η μεγάλη αυτή θεσμική μεταρρύθμιση.  Η Περιφερειακή Αυτοδιοίκηση θα μπορούσε να ξεκινήσει με τις ερχόμενες δημοτικές εκλογές.
5.      Το γεγονός ότι είναι το τελευταίο τακτικό συνέδριο της τρέχουσας δημοτικής περιόδου μας υποχρεώνει να συζητήσουμε αφ΄ ενός για τη μεγάλη θεσμική αλλαγή του ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑ και αφ΄ ετέρου για τα οξυμένα προβλήματα που αφορούν το θεσμό σήμερα, έτσι ώστε η νέα δημοτική περίοδος να ξεκινήσει με όσο το δυνατόν λιγότερα εμπόδια. Αυτή είναι η μία πλευρά. Από την άλλη το Συνέδριο δεν μπορεί να αποκοπεί από τη συγκυρία που θέτει εξ αντικειμένου τις δικές της προτεραιότητες. Η ένταξη της χώρας στην ΟΝΕ και η Συνταγματική Αναθεώρηση δε συνθέτουν απλά τη συγκυρία  αλλά κλείνουν ουσιαστικά έναν κύκλο και ανοίγουν ένα καινούργιο και μας επιβάλουν συζητήσουμε εξ ίσου για την προοπτική του θεσμού. Αυτοτελές ζήτημα που ουσιαστικά αποτελεί τη γέφυρα ανάμεσα στο σήμερα το αύριο είναι το Γ΄ ΚΠΣ και η συμμετοχή της Τοπικής Αυτοδιοίκησης σ΄ αυτό. Η στήριξη του ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑ, η επίλυση οξυμένων προβλημάτων ( οικονομικά και στελέχωσης), θεσμικές πρωτοβουλίες, Γ΄ ΚΠΣ αποτελούν αντικειμενικά την ατζέντα του Συνεδρίου απ΄ το οποίο περιμένω να χαράξει την αυριανή πορεία του θεσμού.
  1. Είναι νωρίς φυσικά να κρίνουμε τη νέα πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Εσωτερικών και το νέο Υπουργό κ. Σκανδαλίδη. Εκείνο που εγώ προσωπικά ως Πρόεδρος της ΚΕΔΚΕ επιθυμώ είναι να σκύψει πάνω στα υπαρκτά προβλήματα της Αυτοδιοίκησης και με διάλογο και συνεργασία να μπορέσουμε να ξεπεράσουμε ό,τι εμποδίζει το θεσμό να εκσυγχρονιστεί για να συγκλίνει με την Ευρωπαϊκή Αυτοδιοίκηση που είναι το διαρκές ζητούμενο. Πιστεύω ότι τα δείγματα γραφής που είχαμε μέχρι τώρα δείχνουν πως ο νέος Υπουργός είναι διατεθειμένος να δουλέψει μαζί μας για να βαδίσουμε προς ένα καλύτερο μέλλον της Αυτοδιοίκησης στη χώρα μας. Φυσικά όλα αυτά θα κριθούν στην πορεία.
  2. Νομίζω ότι κάθε άνθρωπος που έχει υπηρετήσει την Τοπική Αυτοδιοίκηση και τη γνωρίζει πολύ καλά από μέσα, δεν μπορεί, σε οποιαδήποτε θέση και αν βρίσκεται, να μην σκύψει με ιδιαίτερη προσοχή και ευαισθησία στα προβλήματα της. Εκτιμώ ως θετικό το γεγονός της ύπαρξης δύο Υφυπουργών στο Υπουργείο Εσωτερικών που προέρχονται από την Αυτοδιοίκηση και ευελπιστώ ότι θα βοηθήσουν πραγματικά το θεσμό.
  3. Φυσικά μιλώντας για την Ευρωπαϊκή Ενοποίηση δεν θα πρέπει να ξεχνάμε ή να αποσιωπούμε τις δυσκολίες που υπάρχουν. Μια απ΄ τις σημαντικότερες δυσκολίες είναι η δυσπιστία που υπάρχει σ΄ ένα μέρος των τοπικών κοινωνιών που εκφράζουν τους φόβους τους για γι΄ αυτό το υπερεθνικό σχήμα που δημιουργείται. Φόβοι που έχουν να κάνουν με την απώλεια της ταυτότητας κάθε τοπικής κοινωνίας και την ισοπέδωση κάθε πολιτισμικής ιδιαιτερότητας. Οι φόβοι αυτοί, δικαιολογημένοι ως ένα βαθμό, δεν είναι δυνατόν να ξεπεραστούν με ευχολόγια και με απλές διαβεβαιώσεις, αφού οι πολίτες σήμερα ζητούν συγκεκριμένες αποδείξεις και διασφαλίσεις για να πειστούν. Αυτές τις αποδείξεις και τις διασφαλίσεις δεν μπορεί να τις προσφέρει κανείς άλλος εκτός από την Αυτοδιοίκηση που βρίσκεται πάντοτε κοντά στον πολίτη και αφουγκράζεται καθημερινά τις ανησυχίες και τους προβληματισμούς του. Γι΄ αυτό οφείλουμε, πρωτίστως, όλοι εμείς οι άνθρωποι της Αυτοδιοίκησης να εργαστούμε μεθοδικά και συνετά μέσα στις ίδιες τις τοπικές μας κοινωνίες, προκειμένου να περάσουμε το μήνυμα προς κάθε πολίτη ότι Ευρωπαϊκή Ενοποίηση δε σημαίνει σε καμιά περίπτωση ισοπέδωση αλλά ούτε και εξάλειψη όλων εκείνων των ιδιαίτερων στοιχείων που μας προσδιορίζουν  και μας κάνουν να ξεχωρίσουμε. Οφείλουμε να πείσουμε πως μια ΙΣΧΥΡΗ και ΕΝΩΜΕΝΗ Ευρώπη θα έχει όλα εκείνα τα εχέγγυα που θα επιτρέπει στην κάθε εθνική ή τοπική ομάδα αφ΄ ενός να διατηρήσει τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της και αφ΄ ετέρου να συμμετέχει ως απολύτως ισότιμος εταίρος σε  μια κοινή προσπάθεια που θα έχει ένα και μοναδικό στόχο: Την πρόοδο και την ανάπτυξη όλων.
  4. Ο κάθε Δήμαρχος γνωρίζει πολύ καλά τι χρειάζεται η περιοχή του για ν΄ αντιμετωπιστούν δυσκολίες σαν αυτές που αναφέρετε. Δυστυχώς όμως, η γνώση δεν αρκεί αλλά απαιτούνται και τα κατάλληλα μέσα που πολλοί Δήμοι δεν τα διαθέτουν χωρίς αυτό να είναι δική τους ευθύνη. Πιστεύω πως η Πολιτεία πρέπει να φανεί τολμηρή και να εκχωρήσει στους Δήμους περισσότερες αρμοδιότητες, συνοδευόμενες από πόρους, για να δημιουργήσουν αφ΄ ενός τον κατάλληλο μηχανισμό αντιμετώπισης τέτοιων φαινομένων και αφ΄ ετέρου να μπορέσουν να προγραμματίσουν και να υλοποιήσουν όλα εκείνα τα απαραίτητα μέτρα που δώσουν λύσεις σ΄ αυτού του είδους τα προβλήματα.
              

1.      Η οριστική ένταξη της χώρας μας στην ΟΝΕ δημιούργησε νέα δεδομένα σε ό,τι αφορά τους στόχους μας. Οι πολιτικές προτεραιότητες της νέας περιόδου αναγκαστικά θα κινούνται στο δίπολο της διαφύλαξης των κατακτήσεων μας και της σύγκλισης με την Ευρωπαϊκή πραγματικότητα σε όλα τα επίπεδα. Σε ό,τι αφορά την Αυτοδιοίκηση και την αποκέντρωση είναι δεδομένη η απόσταση μας από την Ε. Ε.

Προκειμένου λοιπόν να συγκλίνουμε είναι απαραίτητη η χάραξη ενός δρόμου που με ευκρίνεια θα δείχνει το επιθυμητό αποτέλεσμα. Οι προϋποθέσεις είναι πολλαπλές και σύνθετες και αποτελούν το σχεδόν  αποκλειστικό αντικείμενο του Συνεδρίου μας στη Θεσσαλονίκη  στις 29 Νοεμβρίου.

 Οι αλλαγές στον Αυτοδιοικητικό χάρτη πρέπει να είναι πολλαπλές και συμπυκνώνονται σε τρεις ενότητες.-Θεσμοθέτηση του 2ου βαθμού Αυτοδιοίκησης στο επίπεδο των σημερινών Περιφερειών με αιρετό Περιφερειάρχη και Περιφερειακό Συμβούλιο -Οριστικές αποφάσεις στο ζήτημα της Αυτοδιοίκησης των Μητροπολιτικών περιοχών, και-Οικονομική Αυτοτέλεια με φορολογική αποκέντρωση στα πλαίσια της δρομολογημένης φορολογικής μεταρρύθμισης.Οι θέσεις αυτές έχουν αποτυπωθεί εδώ και τρεις μήνες σε γραπτή εισήγηση μου εν όψει του τακτικού μας Συνεδρίου. Οι πρόσφατες εξαγγελίες του Υπουργού Εσωτερικών κ. Σκανδαλίδη με βρίσκουν απόλυτα σύμφωνο εκτός από ένα σημείο. Προσωπικά πιστεύω ότι η Περιφερειακή Αυτοδιοίκηση θα μπορούσε να ξεκινήσει με τις ερχόμενες δημοτικές εκλογές. Δεν υπάρχει διαφορά ουσίας αλλά εκτίμησης σε σχέση με τον απαιτούμενο χρόνο. 

2.      Στις πρόσφατες προσυνεδριακές διαδικασίες μας  υπήρξαν ΄πολλές φωνές Καποδιστριακών Δημάρχων που έθεσαν ζήτημα δεύτερης φάσης Καποδίστρια. Είναι νομίζω η καλύτερη δικαίωση του νομοθέτη και όλων όσων πιστέψαμε στο εγχείρημα. Προβλήματα σίγουρα υπάρχουν και πηγάζουν από δύο αιτίες, σε γενικές γραμμές. Καλλιέργεια υπερβολικής προσδοκίας και  υιοθέτηση σχημάτων προβληματικών από τη σύσταση τους. Σε κάθε περίπτωση κανένας μας δεν πρέπει να αντιπαρέρχεται το γεγονός ότι ο νέος θεσμός μόλις συμπληρώνει τα τρία πρώτα χρόνια λειτουργίας του.      Βιώσιμα και ανταγωνιστικά σχήματα απαιτούν οι καιροί σε όλα τα  επίπεδα. Ο Καποδίστριας από κάθε άποψη δεν μπορεί να κρίνεται έξω και πέρα απ΄ αυτή την απλή αλήθεια.

3.      Το ζήτημα της Αυτοδιοίκησης των Μητροπολιτικών περιοχών αφορά τα ενιαία πολεοδομικά συγκροτήματα  Αθηνών και Θεσσαλονίκης. Η μελέτη που ήδη έχει δοθεί στην ΚΕΔΚΕ δεν κάνει διάκριση Αθηνών και Θεσσαλονίκης. Είναι ένα εργαλείο και για τις δύο περιοχές. Σε ό,τι αφορά την αναγκαιότητα ενός τέτοιου εγχειρήματος πιστεύω ότι δύσκολα μπορεί κανείς να υπερασπιστεί το αντίθετο. Να τονιστεί ότι δεν πρέπει να βιαστούμε να βγάλουμε συμπεράσματα πριν ξεκινήσει ο διάλογος αφού η ίδια η μελέτη προτείνει 4 εναλλακτικά σενάρια για την οργάνωση των Μητροπολιτικών περιοχών. 

4.      Πιστεύω σε πέντε συγκεκριμένες αρχές.-Τα κόμματα είναι εντελώς απαραίτητα στοιχεία του οικοδομήματος της σύγχρονης αντιπροσωπευτικής Δημοκρατίας.  -Η εναρμόνιση του ¨χρίσματος¨ με την κοινωνική βούληση είναι διαρκές ζητούμενο που δεν αναιρεί όμως το δικαίωμα των κομμάτων να κάνουν γνωστή στο εκλογικό σώμα την πρόταση τους.-Η αυτοτέλεια των δημοτικών αρχών είναι δεδομένη τόσο σε θεσμικό επίπεδο όσο και στις καταστατικές αρχές όλων των κομμάτων. Η απόδοση ¨χρίσματος¨ σε καμιά περίπτωση δεν αναιρεί αυτή την πραγματικότητα. -Ανεξάρτητοι υποψήφιοι δεν υπάρχουν όχι με την έννοια της κομματικής ένταξης αλλά της συγκεκριμένης ιδεολογικής και κοινωνικής αναφοράς του καθένα. Και αν κάποιοι νομίζουν ότι είναι ¨ανεξάρτητοι¨ δυστυχώς γι΄ αυτούς δεν είναι ανεξάρτητα τα προβλήματα.  

    -Υπέρτατος κριτής όλων μας είναι ο πολίτης.

5.      Η ίδια η φύση του εκλογικού νόμου επιβάλει συνεργασίες στην Αυτοδιοίκηση που δε συναντώνται στην κεντρική πολιτική σκηνή. Από την άλλη είναι πολλά χρόνια τώρα που οι αιρετοί της Αυτοδιοίκησης καταφέρνουν και διατυπώνουν έναν ενιαίο λόγο πολύ περισσότερο απ΄ ό,τι τα κόμματα.

Αυτή η πραγματικότητα δε σημαίνει κατάργηση διαφορών οι οποίες σαφέστατα υπάρχουν.

6.      Η αναγκαιότητα αλλαγής του εκλογικού νόμου είναι επιβεβλημένη και νομίζω πως έχει καθυστερήσει. Προσωπικά εντοπίζω την προσοχή μου σ΄ ένα και μόνο σημείο. Την κατάργηση των Περιφερειών- μαμούθ Αθηνών και Θεσσαλονίκης. Το πολυπληθές και απρόσωπο αυτών των Περιφερειών σε συνδυασμό με την παντοδυναμία των μέσων μαζικής ενημέρωσης έχει δημιουργήσει ένα εκρηκτικό μίγμα που συνιστά απειλή για τη Δημοκρατία.

Η προσωπικότητα, οι θέσεις, η ιστορία και η δράση του κάθε υποψηφίου δεν παίζουν κανένα σχεδόν ρόλο αφού η εκλογιμότητα είναι ευθέως ανάλογη της αναγνωρισιμότητας.

 Το πολύτιμο όπλο για την εκλογή το ελέγχουν τα μέσα ενημέρωσης, κυρίως, τα τηλεοπτικά, τα οποία με τη σειρά τους ελέγχονται από λίγους και οικονομικά ισχυρούς.

Πριν δούμε στη Βουλή και κανέναν απ΄ τους… πρωταγωνιστές του Big Brother πρέπει να πάρουμε αποφάσεις.                     

1)     Το γεγονός ότι είναι το τελευταίο τακτικό συνέδριο της τρέχουσας δημοτικής περιόδου μας υποχρεώνει να συζητήσουμε αφ΄ ενός για μεγάλη θεσμική αλλαγή του ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑ και αφ΄ ετέρου για τα οξυμένα προβλήματα που αφορούν το θεσμό σήμερα, έτσι ώστε η νέα δημοτική περίοδος να ξεκινήσει με όσο το δυνατόν λιγότερα εμπόδια.

Αυτή είναι η μία πλευρά. Από την άλλη το Συνέδριο δεν μπορεί να αποκοπεί από τη συγκυρία που θέτει εξ αντικειμένου τις δικές της προτεραιότητες.

Η ένταξη της χώρας στην ΟΝΕ και η Συνταγματική Αναθεώρηση δε συνθέτουν απλά τη συγκυρία  αλλά κλείνουν ουσιαστικά έναν κύκλο και ανοίγουν ένα καινούργιο και μας επιβάλουν συζητήσουμε εξ ίσου για την προοπτική του θεσμού. Αυτοτελές ζήτημα που ουσιαστικά αποτελεί τη γέφυρα ανάμεσα στο σήμερα το αύριο είναι το Γ΄ ΚΠΣ και η συμμετοχή της Τοπικής Αυτοδιοίκησης σ΄ αυτό. Η στήριξη του ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑ, η επίλυση οξυμένων προβλημάτων ( οικονομικά και στελέχωσης), θεσμικές πρωτοβουλίες, Γ΄ ΚΠΣ αποτελούν αντικειμενικά την ατζέντα του Συνεδρίου και, δυστυχώς, δεν υπάρχει η πολυτέλεια της επιλογής.

2)     Η δομή της χώρας μας με το μισό πληθυσμό σε δυο αστικά κέντρα αποπνέει οσμή μάλλον τριτοκοσμική παρά Ευρωπαϊκή. Η υπερσυγκέντρωση οικονομικών δραστηριοτήτων, κυρίως στην Αθήνα, εξυπηρετεί πρόσκαιρα  ιδιωτικά συμφέροντα αλλά καθόλου τις ανάγκες της χώρας.

 Η Ισόρροπη Ανάπτυξη της χώρας συνιστά το αναπτυξιακό και τελικά πολιτικό πρόβλημα.

 Γνώμη μου είναι πως αν δεν ξεκινήσει μια πορεία αντιστροφής, οι κατακτήσεις της ΟΝΕ που έγιναν με θυσίες του ελληνικού λαού, σύντομα θα διακυβευτούν γιατί το μοντέλο ανάπτυξης της χώρας μας είναι αναποτελεσματικό και τελικά αντιοικονομικό. Ο βασικότερος άξονας αφορά την οικονομική διάσταση της  αποκέντρωσης. Δεν αναφέρομαι σε αποκέντρωση αρμοδιοτήτων με αντίστοιχους πόρους αλλά σε αποκέντρωση οικονομικών δραστηριοτήτων στο σύνολο τους. Για παράδειγμα, δεν υπάρχει κανένας λόγος να λειτουργούν στρατόπεδα στην Αττική.

3)     Η Τοπική Αυτοδιοίκηση βρίσκεται σίγουρα στο επίκεντρο της προσπάθειας για την Ισόρροπη Περιφερειακή Ανάπτυξη όχι μόνο γιατί σ΄ αυτή αποκεντρώνονται αρμοδιότητες αλλά γιατί στα πλαίσια του αναπτυξιακού της ρόλου σχετίζεται με το σχέδιο ανάπτυξης κάθε περιοχής. Το ζήτημα της αναντιστοιχίας πόρων και αρμοδιοτήτων ταλάνισε αρκετά το θεσμό αλλά αποτελεί παρελθόν μετά τη Συνταγματική Αναθεώρηση.

4)     Σύγχρονους και ισχυρούς Δήμους, αιρετή Περιφερειακή Αυτοδιοίκηση. Η Ευρώπη κινείται στον αστερισμό των πόλεων και των Περιφερειών και δεν υπάρχουν σοβαροί λόγοι μη εναρμόνισης μας μ΄ αυτή την πραγματικότητα που έχει αποδειχθεί ότι διασφαλίζει την αποτελεσματικότητα στη διαχείριση των δημοσίων υποθέσεων. Πρέπει στο σημείο αυτό και με βάση τη Συνταγματική Αναθεώρηση να ξεκαθαριστεί και ένα ακόμα ζήτημα. Η Τ. Α. αποτελεί πλέον διακριτό και αναπόσπαστο τμήμα της ενιαίας Πολιτείας. Το ζητούμενο δηλαδή δεν είναι πλέον η κατάργηση κάποιας κρατικής δομής, όπως παλιότερα συνέβη με τους κρατικούς Νομάρχες στο όνομα της διεύρυνσης της Δημοκρατίας, αλλά η υιοθέτηση της καλύτερης δυνατής δομής με πρώτιστο κριτήριο την αποτελεσματικότητα.

5)     Το θέμα που αφορούν οι δυο όροι που αναφέρετε είναι η Αυτοδιοίκηση των Μητροπολιτικών περιοχών (Αθήνα- Θεσσαλονίκη). Ο όρος προτάθηκε από εμάς και υιοθετήθηκε από τον κ. Σκανδαλίδη και σημαίνει ότι ο διάλογος ανοίγει κυριολεκτικά από μηδενική βάση. Εργαλείο υποστήριξης του δημόσιου αυτού διαλόγου αποτελεί η μελέτη που εκπόνησε το Πάντειο Πανεπιστήμιο και οι όποιες αλλαγές αφορούν το διάστημα μετά τις δημοτικές εκλογές. Αυτή είναι η κοινή θέση Υπουργείου και Αυτοδιοίκησης.

6)     Το ζήτημα των Μητροπολιτικών περιοχών σαφέστατα και δεν είναι ώριμο γι΄ αυτό και η θέση που τόνισα νωρίτερα. Σε ό,τι αφορά την Περιφερειακή Αυτοδιοίκηση γνώμη μου είναι ότι μπορεί να ξεκινήσει η εφαρμογή της από τις επόμενες δημοτικές εκλογές. Χωρίς αλλαγή στα όρια τόσο των Νομών όσο και των Περιφερειών. Η άποψη ότι πρέπει πρώτα να καταλήξουμε στον ιδεατό αριθμό των Περιφερειών και μετά να θεσπίσουμε την Περιφερειακή Αυτοδιοίκηση, παραπέμπει στην αλλαγή μετά το 2006 που ολοκληρώνεται το Γ΄ ΚΠΣ. Πρόκειται για καθυστέρηση μεγαλύτερη των 4 ετών γιατί απλούστατα το πεδίο εφαρμογής του Γ΄ ΚΠΣ με τις μεγάλες δυσκολίες του αποτελεί και την καλύτερη άσκηση δημιουργίας ισχυρού θεσμού στις Περιφέρειες.  Στην εποχή των ταχυτήτων ο χρόνος πρέπει ν΄ αξιολογείται διαφορετικά.

7)     Οι αιρετοί οδηγούνται στη Δικαιοσύνη πολύ συχνότερα απ΄ ό,τι νομίζετε, άλλοτε δικαίως και άλλοτε αδίκως, τόσο για σοβαρά θέματα όσο και για αστείες υποθέσεις. Η γνώμη μου είναι ότι φαινόμενα διαφθοράς αντιμετωπίζονται αποτελεσματικά αφ΄ ενός με την κατάρτιση όλου του στελεχιακού δυναμικού της; Τ.  Α. αλλά και με ενίσχυση των διαδικασιών ελέγχου τόσο από το κράτος όσο και εσωτερικά από τους ίδιους τους αιρετούς.

8)     Οι σχέσεις του θεσμού με τους πολίτες είναι ένα γενικότερο ζήτημα που αφορά το βαθμό εμπιστοσύνης στο θεσμό και σχετίζεται αναγκαστικά με το σύνολο των δραστηριοτήτων της Τ. Α. Η εξυπηρέτηση του πολίτη είναι ένα ειδικότερο θέμα που αποτελεί και αντικείμενο του συνηγόρου του πολίτη. Θεωρώ, όμως, άδικες τις αναφορές του συνηγόρου τόσο γιατί επικοινωνιακά παρουσιάζονται με την αυθαίρετη αρχή της γενίκευσης όσο και γιατί πιστεύω πως οι περισσότερες περιπτώσεις κακοδιοίκησης σχετίζονται με έλλειψη ενημέρωσης και στελέχωσης.

9)     Χωρίς αμφιβολία ο ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΣ έφερε μια ολότελα νέα πραγματικότητα. Η συνολική αξιολόγηση είναι νωρίς να γίνει. Ωστόσο κάποια δεδομένα μπορούν με ακρίβεια να περιγραφούν. Η προσφορά πρωτόγνωρων υπηρεσιών, τα αναπτυξιακά σχέδια που εφαρμόστηκαν για πρώτη φορά και η ενδυνάμωση της φωνής της Περιφέρειας, είναι ορισμένα δεδομένα που κανείς δεν μπορεί να αγνοήσει ή να παραγνωρίσει μετά τον ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑ.

Το σοβαρότερο όμως απ΄ όλα είναι ότι χάρη στο πρόγραμμα αυτό είχαμε μια εκτεταμένη ποιοτική αναβάθμιση του ανθρώπινου δυναμικού των αιρετών της Αυτοδιοίκησης.

Ο ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΣ προσέλκυσε αξιόλογα και επιτυχημένα στελέχη της κοινωνίας κάτι που μακροπρόθεσμα θα βοηθήσει τον ίδιο το θεσμό. Από την άλλη πλευρά, τα προβλήματα των Καποδιστριακών Δήμων σχετίζονται αφ΄ ενός με τα οικονομικά και αφ΄ ετέρου με τα λειτουργικά. Τα οικονομικά επηρεάζονται από τη μη απόδοση του 50% του ΠΕΤΑ στην Τ. Α. και τα προβλήματα που υπήρξαν με το Ν. 2539, τα οποία όμως φαίνεται ότι με αγώνες μπορούν να ξεπεραστούν.

 Τα λειτουργικά προβλήματα σχετίζονται με τη δημιουργία ενός αποτελεσματικού μηχανισμού παραγωγής έργου και προσφοράς υπηρεσιών και δεν είναι απλή υπόθεση. Οφείλουμε, όμως, να σημειώσουμε το πρόβλημα που δημιούργησε ο ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΣ και αφορά την απόσταση μεταξύ της πραγματικότητας και των προσδοκιών οι οποίες κακώς είχαν δημιουργηθεί αφού δεν είναι δυνατόν προβλήματα του παρελθόντος να ξεπεραστούν από τη μία μέρα στην άλλη.10) Τα προβλήματα του Γ΄ ΚΠΣ δεν αποτελούν «προνόμιο» της Τ. Α. αφού είναι δεδομένες οι δυσκολίες στην αξιοποίηση του μια και το πλαίσιο διαχείρισης του είναι αρκετά σύνθετο. Τα προβλήματα λοιπόν του ΚΠΣ μπορούν να ξεπεραστούν με δύο συνειδητές επιλογές.

Στελέχωση των Δήμων και δημιουργία μηχανισμών υποστήριξης τους (π.χ. αναπτυξιακές εταιρείες) καθώς και συμπλήρωση του ΕΠΤΑ σε πλήρη ανάπτυξη είναι οι μόνες ρεαλιστικές επιλογές. Τα οικονομικά των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης απ΄ την άποψη της δύσκολης συγκυρίας (ΟΝΕ κτ.λ.) μάλλον πρέπει να θεωρούνται ικανοποιητικά. Από την άποψη όμως της απόδοσης αυτών που πραγματικά δικαιούται σήμερα η Αυτοδιοίκηση, καθόλου ικανοποιητική